ZAZ
În 1958, liderii Uniunii Sovietice au decis să schimbe obiectul de activitate al unei companii producătoare de combine agricole din Ucraina. Astfel, compania Kommunar a fost transformată în ZAZ (fabrica de automobile Zaporizhia), iar primul automobil produs aici a fost ZAZ-965 Zaporozhets, în anul 1960. ZAZ-965 fusese dezvoltat la fabrica Moskvich şi avea un motor V4 răcit cu aer, montat în spatele maşinii.
ZAZ 965
Împreună cu succesorii săi – 966 şi 968 – modelele Zaporozhets au fost cele mai accesibile automobile sovietice, iar o mare parte dintre exemplarele produse au fost variante destinate persoanelor cu dizabilităţi fizice.
Pe lângă Zaporozhets, ZAZ a mai construit şi modelul Tavria, cunoscut şi ca ZAZ-1102, care a intrat în producţia de serie în 1987 cu un motor cu patru cilindri în linie răcit cu apă.
ZAZ 1102 Tavria
În prezent, fabrica ZAZ face parte din holdingul AvtoZAZ şi asamblează, printre altele, modele precum ZAZ Lanos (Daewoo Lanos), ZAZ Forza (Chery A13) şi ZAZ Vida (Chevrolet Aveo).
LuAZ
Producătorul ucrainean LuAZ (Luts’kyi avtomobiln’nyi zavod) a fost fondat în anul 1955 şi a avut o gamă foarte limitată de modele. Iniţial, LuAZ a construit modelul 967 – un vehicul amfibiu cu tracţiune integrală care a fost dezvoltat la fabrica Moskvich.
Apoi, LuAZ 967 a fost înlocuit cu LuAZ 969, care la rândul său a fost succedat de LuAZ 1302.
LuAZ 969m
În trecut, fabrica LuAZ din Lutsk s-a aflat sub aripa holdingului AvtoZAZ, iar acum se află în proprietate privată şi se luptă cu falimentul.
Următorul producător de automobile din URSS, pe pagina următoare.