Invenţie japoneză: pedala de frână şi acceleraţie
Poate dacă nu am fi avut scandalul
pedalei, în care a fost implicată compania Toyota, invenţia lui
Masuyuki Naruse ar mai fi rămas 20 de ani neobservată. Însă,
recent,
specialiştii americani au demonstrat că majoritatea
accidentelor a căror cauză se credea că este blocarea acceleraţiei
aveau alt motiv: pur şi simplu, din cauza panicii, şoferii
apăsau cu putere acceleraţia, nu frâna.
Acest principiu simplu şi uman stă la baza invenţiei lui Naruse:
practic, pedala este un fel de platformă,
pe care stă piciorul şi care, la apăsare comandă frânele,
în timp ce acceleraţia se realizează prin împingerea în lateral a
unei tije – vezi aici video.
În cazul unui eveniment care necesită frânarea bruscă,
nu mai trebuie mutat piciorului de pe o pedală pe alta, ci
doar apăsată platforma pe care stă piciorul. Moment în care, chiar
dacă tija de acceleraţie ar fi şi ea împinsă, sistemul este
conceput să anihileze comanda acceleraţiei.
Invenţia lui Naruse are ca principal avantaj simplitatea
tehnică, nefiind necesare sistemele electronice suplimentare, care
să verifice statusul pedalelor de frână şi de acceleraţie şi să
comande eventual întreruperea acceleraţiei –
soluţiile de moment implementate de câţiva producători
acum.
Pentru moment, transformarea unui pedalier normal într-un sistem
„pedală de frână şi acceleraţie” este destul de piperată,
cifrându-se la aproximativ 1.200 USD. La care se
mai adaugă şi perioada de acomodare a celui de la volan cu noua
modalitate de a conduce maşina.
Prin urmare, reticenţa marilor constructori de maşini în a
adopta noua invenţie ţine mai degrabă de cât de repede s-ar obişnui
clienţii cu această propunere, pentru că preţul ar scădea foarte
mult în cazul adoptării în producţie de serie mare.
Inventatorul japonez a fost inspirat de un eveniment din anii
’80, când, în loc să apese pe frână, el s-a blocat pe pedala de
acceleraţie, dar a reuşit la limită să evite un accident. Iar în
anii ’90, după ce a implementat prototipul noului sistem pe maşina
personală, chiar a încercat să colaboreze cu inginerii de
la Toyota – aceştia, însă, s-au arătat nemulţumiţi de
designul sistemului.
Ce se va întâmpla în viitorul apropiat? S-ar putea ca
invenţia lui Masuyuki Naruse să fie luată în serios de mult mai
mulţi producători şi să evolueze ca design şi funcţionalitate.
Totul depinde de feedbackul publicului şi de studiile
constructorilor.