Invenţia secolului: drumurile care se repară singure
Următoarele decenii vor oferi şoferilor mai multe surprize plăcute, printre care se numără şi drumurile care se repară singure, vopselurile care permit afişarea de mesaje de avertizare direct pe asfalt sau chiar integrarea de panouri solare în carosabil pentru a lumina noaptea şoselele pe toată lungimea lor.
Cimentul auto-reparator ar produce o bacterie care să umple crăpăturile din drum atunci când acesta se deteriorează. Ideea inovatoare face parte dintr-un raport asupra viitorului autostrăzilor, conceput de compania de ingineri Arup, relatează Daily Mail, citat de Mediafax. Astfel, apariţia gropilor ar fi prevenită încă de la început, pentru că microfisurile care sunt lărgite apoi pentru a forma crăpături şi gropi ar fi lipite imediat prin acţiunea bacteriilor. Soluţiile sunt deja în curs de testare, dar rămâne încă de văzut cum supravieţuiesc bacteriile în condiţii extreme de temperatură, în special iarna, dar şi în ce mod vor fi stabilizate pentru a nu suferi mutaţii nedorite.
Bacteriile nu ar acoperi gropile deja formate, ci ar împiedica formarea acestora încă de la stadiul de microfisuri
Raportul, care analizează posibile tendinţe care ar putea apărea în industria construcţiilor până în 2050, ia în calcul şi înlocuirea suprafeţelor convenţionale de drum cu panouri solare care ar putea încărca vehiculele electrice şi topi zăpada, sau ar putea furniza suficientă energie pentru iluminat public cu LED-uri.
Pe de altă parte, vopseaua sensibilă la temperaturi ar putea genera avertismente în formă de fulgi de zăpadă care să indice scăderea temperaturii şi condiţii de gheaţă, sau ar putea afişa alte semne de avertizare în funcţie de starea vremii. O altă idee este integrarea de elemente de comunicare wireless chiar în drum, pentru a permite funcţionarea cum se cuvine a maşinilor autonome. Apariţia acestora în jurul anului 2020 va determina treptat şi modificarea modului în care sunt construite şi gândite autostrăzile, pentru că din momentul în care maşinile autonome devin majoritare, fluxurile de transport devin mult mai fluide.
Aici în România, noi aşteptăm încă să se inventeze asfaltul care să dureze mai mult de un an de zile. Ce spuneţi, oare reuşim?