ProMotor: Încurajaţi românii să-şi cumpere maşini
second-hand?
Traian Băsescu: Nu, acum nu i-aş încuraja. Mai ales că s-a schimbat
cultura poluării şi grija pentru mediu. Maşinile noi sunt maşini
noi. În plus, este doar o aparenţă că faci o afacere cumpărând o
maşina second-hand. De puţine ori ştii exact câţi kilometri are
maşina la bord, de puţine ori afli cât a fost de lovită înainte de
a o cumpăra, iar întreţinerea la o maşină second-hand este mult mai
scumpă decât la o maşină nouă. Unei maşini noi, după ce ai
cumpărat-o, doi ani nu ai de ce să-i ridici capota, dacă ai un
nivel mediu de conducere.
ProMotor: Pentru protejarea mediului, ar trebui să ne luăm maşini
eco?
Traian Băsescu: Sigur, putem imagina şi varianta motocicletei sau
pe cea a bicicletei, dar omul nu se va mai da jos din maşină. Va
conduce o maşină mai performantă, mai puţin poluantă, dar nu se va
mai da jos din maşină.
ProMotor: Când aţi mers ultima dată cu trenul?
Traian Băsescu: Cred că nu am mai făcut-o din studenţie. Pentru că,
imediat după ce am terminat institutul de marină, trebuie să
recunsoc că am ieşit din categoria celor care nu aveau bani. Pe
mare se câştigau bani mulţi şi înainte. Nu a mai fost nevoie. Dar
în studenţie mergeam cu naşul, pentru că nici nu era colegial să
faci altfel.
ProMotor: Programul Rabla este mai mult sau mai puţin un
eşec…
Traian Băsescu: Pare un eşec pentru că Dacia nu a avut capacitatea
să producă şi pentru piaţa internă atâta cât ar fi trebuit…sau cât
ar fi fost necesar. Exportul pe Germania practic a sufocat, din
punctul de vedere al comenzilor, Uzinele Dacia. Şi nu cred că
acesta este un lucru rău. Anul trecut, dacă vă aduceţi aminte,
Rabla şi-a dovedit eficienţa în România. Anul acesta, pentru că a
fost piaţa germană cea care a absorbit producţie şi foarte bine că
s-a întâmplat aşa, acest program a fost mai puţin vizibil în
România. Dar banii trebuie reportaţi, pentru că piaţa germană nu va
dura la nesfârşit. Baza lui Renault va rămâne tot piaţa
românească.
ProMotor: Fetele ce maşini conduc?
Traian Băsescu: Cea mare un Fiat 500, iar cea mică un Range
Rover.
ProMotor: Le-aţi consiliat?
Traian Băsescu: Nu, nu… şi, în orice caz, dacă aş fi consiliat-o pe
Ioana, i-aş fi recomandat altceva decât Fiat 500. Parcă e prea
fragilă, prea mică, îţi trebuie un optim între siguranţă şi
confort.
ProMotor: Ce facem cu traficul din Bucureşti?
Traian Băsescu: Avem din ce în ce mai mulţi bani băgaţi în
resistematizarea traficului în Bucureşti şi până când nu vom reuşi
să trecem la intersecţii de pe o direcţie pe dedesubt şi de pe alta
pe deasupra, nu o să rezolvăm congestia din Bucureşti. Capitala a
fost concepută pentru un parc auto de 150.000-200.000 de maşini.
Când eram primar, erau înmatriculate 1,2 milioane de maşini, acum
cred că ne apropiem de 1,3-1,4 milioane.
ProMotor: Vă uitaţi la Formula 1, la WRC?
Traian Băsescu: La Formula 1 îmi plăcea să mă uit şi-mi place şi
acum, dar nu mai alerg cum alergam când era Schumacher în
activitate. L-am simpatizat foarte mult, pentru că avea o voinţă
incredibilă de a câştiga, nu numai talent. Acum e Button, care,
sincer să fiu, nu e la fel de specatculos. Schumacher era el însuşi
un spectacol. Deci mă uit, dar când era Schumacher în activitate
îmi planificam să stau în faţa televizorului la Formula 1.
ProMotor: Cum convingeţi fotbaliştii să-şi cumpere
Dacia?
Traian Băsescu: Am mai spus acest lucru. Nu vreau să fiu un sales
manager la Dacia, dar spun că oricine merge într-o Dacie făcută
astăzi la Piteşti merge într-o maşină sigură şi mai ales într-o
maşină care reprezintă optimul calitate-cost.