ProMotor: Care sunt noutăţile cele mai importante de la interior pe care le aduce faceliftul lui Opel Insignia?
Ivo van Hulten: În primul rând, am vrut să simplificăm interiorul, răspunzând astfel criticilor privind multitudinea de butoane de pe bordul Insigniei de până acum. În plus, odată cu trecerea timpului evoluţiile tehnologice, mai ales în domeniul multimedia, evoluează galopant, deci am decis să ne adaptăm cât mai repede.
Însă nu am vrut o adaptare forţată, ci gândită. De aceea am gândit o aranjare cât mai intuitivă a noilor butoane şi comenzi: în partea superioară a consolei un grup de comandă pentru funcţii de bază ale maşinii, în partea centrală tot ce ţine de infotainment, iar sub acestea comenzile pentru instalaţia de climatizare.
Foarte important este faptul că, în privinţa sistemului infotainment, îi oferim şoferului posibilitatea de acces în mai multe feluri.
În ce priveşte instalaţia multimedia, acum este disponibil un touchscreen de 8 inci, cu o lizibilitate exemplară care răspunde prompt când este atins cu degetele şi cu un meniu pe care noi îl considerăm extrem de intuitiv şi uşor de înţeles şi accesat.
Nu doar atât, acesta poate fi utilizat şi dacă porţi mănuşi iarna, dar se comportă şi ca displayul unui smartphone, permiţând mutarea iconiţelor după dorinţe. Practic, se oferă posibilitatea unei customizări inedite pentru domeniul auto, dar foarte uşor de înţeles de utilizatorii de smartphone-uri.
Pentru cei care preferă modalitatea clasică, de acces prin butoane, am pregătit un grup de comenzi la baza displayului care sunt foarte uşor de utilizat şi de înţeles – în plus, veţi remarca şi feelingul premium la atingerea acestor butoane.
A treia modalitate de accesare a sistemului oferă confortul cel mai bun, deoarece şoferul are la dispoziţie, pe tunelul central, un touchpad inedit: acesta beneficiază de un sistem care îi oferă utilizatorului feedback (când cursorul de pe display ajunge pe un icon din meniu, micul touchpad vibrează, semnalând selectarea comenzii dorite).
Acest touchpad mai aduce şi alte inovaţii, printre care recunoaşterea caracterelor făcute cu degetul pe suprafaţa sa sau posibilitatea de a opera prin gesturi – de exemplu, când glisezi cu trei degete pe suprafaţa touchpadului, pe display apare un submeniu pe care, altfel, ar fi trebuit să îl accesezi prin intermediul unui buton din bord.
Practic, după un minim timp de acomodare cu acest touchpad, şoferul va remarca o scădere a nivelului de distragere de la condus şi, implicit, creşterea confortului la volan.
În fine, unele funcţii ale sistemului multimedia pot fi accesate prin control vocal, fără a ridica mâinile de pe volan, deoarece pe acesta există butoane intuitiv plasate în stânga care să permită folosirea funcţiei vocale.
ProMotor: Văd că şi indicatoarele de bord arată diferit…
Ivo van Hulten: Într-adevăr, pentru că şi în privinţa acestora am apelat la modificări importante. Mai exact, am integrat (opţional) un display de mari dimensiuni Multi Color Graphic, prin care se permite personalizarea afişajului după mai multe criterii, comenzile fiind uşor de realizat de la butoanele de pe volan din partea dreaptă.
Chiar şi de pe acest display se pot accesa unele comenzi ale sistemului multimedia (de exemplu playlistul melodiilor şi lista de posturi radio sau agenda telefonică), astfel încât distragerea de la condus să fie la un nivel minim.
Însă, în principal, am vrut ca, prin acest display, să-i lăsăm celui de la volan mai multe opţiuni de afişare a informaţiilor esenţiale pentru condus, fie în format digital simplist sau mai complex, fie în stil analog (de exemplu, vitezometru clasic), dar având tot timpul în vedere uşurinţa şi comoditatea de utilizare, pentru o siguranţă cât mai bună în condus. Datorită preţului foarte accesibil a acestui display Multi Color Graphic cred că majoritatea clienţilor îşi vor dota maşina cu aşa ceva.
Mai trebuie să menţionez că am renunţat la afişajele cu indicaţii în culoarea orange, care aveau un aspect învechit, astfel încât acum în Insignia facelift orice informaţie arată modern. În plus, amenajarea butoanelor pe volan veţi vedea că e mai ergonomică decât înainte, iar calitatea acestora şi feelingul la atingerea lor sunt la un cu totul alt nivel.
ProMotor: Zona comenzilor pentru climatizarea automată arată acum mult mai aerisit, cu mai puţine butoane.
Ivo van Hulten: Nu doar atât, cele două displayuri pentru reglarea temperaturii sau încălzirea scaunelor sunt şi ele tactile, iar la atingerea lor apare şi un meniu special pe displayul central, deci e foarte uşor de urmărit operaţiunea, fără a distrage atenţia aşa mult de la drum.
Această idee consider că ajută mult atât la creşterea ergonomiei, cât şi la obţinerea unui aspect mai stilat al bordului. Iar grupul central de butoane este foarte uşor de utilizat, deoarece indicaţiile sunt mari şi lizibile, iar plasarea fiecărei comenzi devine intuitivă după foarte puţin timp.
Practic, par lucruri mărunte dacă facem o ”disecţie” pe fiecare domeniu în parte, dar, per ansamblu, sunt sigur că veţi fi de acord cu mine că e un pas extrem de mare pe care l-am făcut cu upgrade-urile bordului lui Insignia. De fapt e o evoluţie mult mai mare decât se aşteaptă lumea de la un facelift, mai ales că modificările mai discrete ale exteriorului nu anunţă revoluţia interiorului.
În ce priveşte restul habitaclului, am fost avantajaţi de faptul că, încă de la început, Insignia a fost foarte bine gândită ca design interior, deci acum ne-am concentrat atenţia pe upgrade-urile tehnice, în rest fiind nevoie doar de mici îmbunătăţiri ale impresiei premium, prin folosirea unor materiale mai elevate (de exemplu, inserţii din lemn sau culori noi pentru materialele bordului).
Cu alte cuvinte, am modificat puţin aspectul general, dar am venit cu noutăţi marcante în ce priveşte consola centrală, cu sistemele multimedia şi de climatizare, precum şi indicatoarele de bord şi volanul. Din punctul de vedere al şoferului, aproape că s-ar putea spune că e în altă maşină…
ProMotor: Sincer, mă surprinde cât de mare este evoluţia sistemului infotainment, aş risca să spun că rivalizaţi serios cu rivalii lui Insignia facelift din segmentul premium.
Ivo van Hulten: Nu facem altceva decât să demonstrăm că suntem capabili de paşi foarte mari în domeniul infotainment, în care tehnologia evoluează mult mai rapid şi unde nu trebuie doar să te adaptezi trendurilor, ci şi să fii cu un pas înainte.
În plus, Opel e o companie care oferă sisteme cât mai inteligent gândite şi cât mai utile pentru utilizatori, dar la preţuri cât mai accesibile. Un exemplu: Opel Adam White Link & Blak Link integrează aplicaţia Siri, de la Apple, lucru pe care multe modele din clase superioare nu îl oferă nici măcar opţional.
Dar nu ne limităm doar la infotainment, ci acordăm o atenţie la fel de mare şi celor mai noi sisteme electronice de asistenţă. Insignia facelift beneficiază de cele mai noi sisteme de acest fel, prea multe să le mai enumăr acum, dar vă pot garanta că şi în acest domeniu suntem în pas cu cerinţele drastice, impuse chiar de competitorii din segmentul premium.
Ah, să nu uit, la Frankfurt 2013 lansăm şi aplicaţia MyOpel Manual, bazată pe realitatea augmentată, practic un manual interactiv de utilizare a maşinii: faci poză unui buton sau unui ecran, iar aplicaţia îţi spune pe loc funcţiile şi cum se utilizează. E un lucru pe care nu îl oferă decât foarte puţini acum.
ProMotor: Am văzut că vă raportaţi din ce în ce mai mult la concurenţa din segmentul premium, ba chiar am impresia că Insignia e ”la vânătoare” de Audi A4…
Ivo van Hulten: Înainte să lucrez la Opel, am fost la Audi peste 7 ani. Prin urmare, pentru mine este o provocare plăcută să contribui la atingerea unui nivel mai înalt de calitate şi competenţă tehnologică, dar păstrând un nivel mai accesibil. Ca şi companie auto generalistă, învăţăm multe de la rivalii premium, dar nu îi copiem, ci propunem lucruri similare, dacă se poate chiar mai bune, dar la un preţ mult mai competitiv, ceea ce e mult mai dificil.
Mi se pare interesant că unii oameni, fie din presă, fie simpli clienţi, au început să compare Insignia facelift chiar cu BMW Seria 5 sau Audi A6. Ceea ce, să fiu sincer, este o onoare pentru noi, deoarece, dacă percepţia lor este că Insignia facelift, prin tot ceea ce aduce, poate concura cu modele din categorii superioare, înseamnă că noi ne-am făcut treaba foarte bine.
ProMotor: Am şi o întrebare mai critică – de ce consola centrală rămâne realizată din plastic negru, comun, şi nu apelaţi la un ornament mai pretenţios?
Ivo van Hulten: Să nu uităm, totuşi, că Opel este un producător generalist, nu premium – deci trebuie să avem în vedere componenta preţului final al maşinii. Nu înseamnă că nu ne-am permite să oferim diverse materiale superioare calitativ sau flatante estetic, dar asta ar aduce după sine şi un preţ mai mare, în unele cazuri nejustificat.
Câtă vreme ne concentrăm pe câteva puncte cheie care contează cel mai mult pentru utilizator (cum ar fi sistemul infotainment sau sistemele de siguranţă), ajungem la un compromis acceptabil, din punctul nostru de vedere: pentru cei mai mulţi clienţil, Insignia facelift are un interior plăcut, cu o bună calitate, deci nu are rost să creştem degeaba preţul pentru lucruri care, de fapt, contează mult prea puţin.
Clientul de Insignia e pretenţios, dar şi pragmatic, iar feedback-ul primit până acum, după 4 ani de producţie a Insigniei, este foarte bun. În viitor, probabil vom pune mai mult accent pe materiale mai scumpe, dar acum nu e cazul, pentru că Insignia facelift pur şi simplu este un pachet extrem de competitiv pentru preţurile afişate.
Şi când spun asta nu mă refer doar la modificările de design şi upgrade-urile interiorului, ci şi la îmbunătăţirile de ordin tehnic, de la motoare la trenul de rulare – pe care le veţi observa când veţi conduce maşina. Insignia facelift are preţuri de pornire sub 25.000 de euro (VEZI AICI LISTA DE PREŢURI), dar rivalizează cu maşini cu 5-10.000 de euro mai scumpe, faţă de care nu e mai prejos în privinţa dotărilor importante şi cu adevărat utile, mai ales cele ţinând de infotainment.
CITEŞTE INTERVIUL DESPRE EXTERIORUL LUI OPEL INSIGNIA FACELIFT