Dacă în prezent sunt aduse în România din Europa de Vest maşini second-hand pe carburant cu sute de mii de kilometri la bord, peste un an, doi, când cererea pentru electrice va fi şi mai mare, vor fi importate maşini electrice cu o jumătate de milion de kilometri sau chiar mai mult.
Dintre maşinile electrice second-hand găsite la vânzare pe internet, modelele Tesla Model S şi Model X au cei mai mulţi kilometri. Acestea ar putea deveni curând cele mai căutate/importate în România, datorită autonomiei, preţului mult redus comparativ cu o maşină nouă şi a faptului că au un confort similar cu modelele germane premium.
Dar ce ştim până acum despre uzura maşinilor Tesla Model S şi Model X cu mulţi kilometri la bord? Merită luate în calcul că viitoare achiziţie de maşină second-hand?
Conform unui studiu amplu făcut de forumul posesorilor de Tesla din Belgia şi Olanda pe un număr de peste 400 de maşini, rezultă că bateriile pierd în jur de 5% din capacitate/autonomie după primii 100.000 km şi încă 5% în următorii 200.000 km, ajungând la aproximativ 90% din capacitate în jurul a 300.000 km rulaţi.
În studiul menţionat mai sus sunt incluse şi maşini Tesla Model S de peste 500.000 Km, mai exact Tesla Model S 100D de 539.000 Km şi Tesla Model S P100D de 507.000 Km.
“Dacă mergem pe acceaşi logică, putem spune că la 600.000 Km rulaţi o Tesla Model S second-hand ar putea avea încă 80% din capacitatea iniţială a bateriei. Totuşi conform spuselor lui Elon Musk, Tesla a simulat 800.000 Km prin incărcări şi descărcări repetate ale bateriei Model S şi acesta mai avea 80% din capacitate. Realitatea poate confirma acest lucru în scurt timp dar până atunci este cert că din punct de vedere autonomie, o Tesla second hand cu 400.000 km poate fi o opţiune serioasă ca achiziţie second hand”, spune Mihai Cune, fondator InspectorAuto.ro.
Este foarte important de ştiut că la maşinile electrice, neavând motor cu ardere internă, scapi de o mulţime de probleme cum ar fi: uzura internă a motorului din cauza frecării, distribuţie, turbină, injectoare, filtru de particule, galerie de admisie, EGR, pompă de combustibil, catalizator, etc.
Cum am văzut pentru Tesla Model S nu pare a fi o problemă bateria, ci mai degrabă ca la orice maşină cu sute de mii de km, vor trebui înlocuite amortizoarele, arcurile, bucsile şi alte elemente care ţin de siguranţa în trafic şi sunt uzate odată cu parcurgerea a sute de mii de km.
În schimb în cazul Tesla Model 3, fratele mult mai ieftin al lui Model S şi care are un cost de nouă similar cu al unui Model S de 400.000 Km şi 4-5 ani vechime, se garantează că acumulatorul va avea o capacitate de 70% după 200.000 km.
“În concluzie ţinând cont de preţul la jumătate şi de un rulaj care nu afectează foarte mult durata de viaţă a bateriei, noi considerăm că o Tesla Model S second-hand chiar şi cu 400.000 Km este o opţiune de luat în calcul pentru iubitorii de maşini electrice”, spune Mihai Cune, fondator InspectorAuto.ro.
InspectorAuto.ro oferă istoricul de kilometri şi daune al unei maşini second-hand, chiar şi electrice, pe baza seriei de şasiu şi are o baza de date de peste 7 milioane de înregistrări; în acest fel cumpărătorul poate şti concret dacă este pe cale să cumpere o maşină cu kilometri daţi înapoi, una care a avut doar avarii minore sau una care a fost daună totală.