Raportul de înmatriculări din februarie 2021, pus la dispoziție de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile, indică o schimbare majoră în preferințele românilor. Întârzierile programului Rabla îngenunchează piața auto, care a înregistrat scăderi masive în primele luni din 2021.
După ce, în ultimele 4 luni ale anului 2020, s-au consemnat creşteri ale înmatriculărilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în luna ianuarie (-46,6%), urmată de una mai puţin importantă (-18,8%), în luna februarie, conform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Românii și-au schimbat considerabil preferințele, după cum arată atât topul mărcilor auto cât și tipurile de motorizări care au avut cele mai mari cifre ale vânzărilor.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după două luni din acest an este condus de către Dacia (2.443 unităţi), urmată de Ford (1.832 unităţi), Toyota (1.418 unităţi), Hyundai (1.298 unităţi), Volkswagen (1.110 unităţi), Skoda (1.102 unităţi), Mercedes Benz (938 unităţi), Renault (921 unităţi), BMW (629 unităţi) şi Suzuki (552 unităţi).
Autoturismele (care reprezintă cca. 78% din total) au înregistrat, în luna februarie 2021, un volum de 6.815 unităţi, cu 21,6% mai mic decât în luna similară din 2020. Pe ansamblul primelor două luni din 2021, se înregistrează a scădere generală de 39,6% comparativ cu perioada similară a anului anterior.
Lider de piață în clasamentul modelelor rămâne Dacia Logan, urmat de Dacia Sandero, ambele model înregistrând însă scăderi masive în 2021, de 68,1%, respectiv 61,5%. Niciun model Volkswagen nu se află în top 10 al modelelor înmatriculate în 2021, în schimb Ford Puma a urcat pe poziția a treia, cu o majorare de circa 9 ori a vânzărilor în 2021 față de perioada similară din 2020. Duster a scăzut cel mai mult, până pe poziția a opta (-76,6%).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după două luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere importantă (-5,5pp) faţă de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 60,8%. În ceea ce priveşte autoturismele cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de doar 1,9pp faţă de primele 2 luni din 2020, deţinând, însă, o cotă de doar 26,1% din total.
Autoturismele „electrificate“, respectiv cele 100% electrice şi hibride plug-in, precum şi cele full hybrid (care dispun si de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după primele 2 luni din 2021, o cotă de piaţă de 13,1%, care este de 2,3 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,7%).
Raportul este unul mai dezechilibrat decât de obicei, în condiţiile în care neînceperea programului Rabla creează o aşteptare vizibilă în special în rândul persoanelor fizice. Lunile următoare ar trebui să echilibreze acest lucru, mai ales că raportările se vor face la situația pieței din 2020, care s-a înrăutățit vizibil din luna martie, odată cu intrarea în carantină.
sursa: Mediafax.ro