Înmatricularea și radierea mașinilor se va face la RAR, nu la DRPCIV
Un proiect de lege adoptat tacit la Senat prevede simplificarea procedurilor de înmatriculare și radiere a vehiculelor. Mai exact, înmatricularea și radierea mașinilor se va face pe viitor la RAR, nu la DRPCIV, cum este acum.
În perioada pandemiei am văzut câteva schimbări subtile în procedura de înmatriculare și radiere a unei mașini. Spre exemplu, a dispărut certificatul de atestare fiscală, iar multe acte pot fi solicitate și depuse fără prezență la ghișeu. Autoritățile doresc însă o scurtare a procedurilor de înmatriculare și radiere, motiv pentru care a fost depus la Senat un proiect de lege în acest sens.
Proiectul de lege, depus de un grup de senatori UDMR la începutul anului, are în vedere mutarea operațiunilor de înmatriculare și radiere a mașinilor, de la DRPCIV la Registrul Auto Român. În felul acesta, se elimină un pas din procesul de înmatriculare – prezența la DRPCIV pentru obținerea certificatului și a plăcuțelor de înmatriculare. Desigur, proiectul de lege lovește, astfel, în însăși esența DRPCIV, care nu se va mai putea numi așa. Oricum ar fi, proiectul a trecut tacit de Senat, dat fiind că nu a fost dezbătut în termenul legal.
Înmatricularea și radierea mașinilor se va face la RAR. De când scăpăm de cozile la DRPCIV
După cum apare în proiect, activitățile de înmatriculare vor trece în competența Ministerului Transporturilor, prin RAR, „începând cu data de 1 ianuarie a anului următor intrării în vigoare a măsurilor, dar nu mai devreme de șase luni de la publicarea lor în Monitorul Oficial”.
Mai exact, RAR ar urma să se ocupe și de „activitatea de înmatriculare sau radiere a vehiculelor, de eliberare și evidență a certificatelor de înmatriculare și a plăcilor cu numere de înmatriculare a vehiculelor, precum și de eliberare și evidență a autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor”.
În plus, RAR se va ocupa și de confecționarea plăcuțelor cu numărul atribuit odată cu înmatricularea, autorizarea circulației provizorii sau pentru probe a vehiculelor.
Desigur, RAR va încasa și tarifele pentru obținerea documentelor de înmatriculare, confecționării plăcuțelor de înmatriculare permanentă, de probă, temporare și provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferențial, păstrării combinației numărului de înmatriculare, furnizarea unor date privind vehiculul, respectiv contravaloarea certificatelor de înmatriculare și a autorizațiilor provizorii sau de probă.
Ideea mutării operațiunilor de înmatriculare la RAR a apărut pentru prima dată în ianuarie 2020, fiind prezentată de premierul de atunci, Ludovic Orban.