Industria auto începe o nouă luptă: cine are drept de utilizare pentru datele colectate de mașini

Autor: Bogdan Bârliga 04 apr. 2023 Știri auto

Comisia Europeană lucrează de anul trecut la un nou set de reguli pentru a asigura accesul echitabil la date despre mașini pentru companii și industrie. Dar aceste reglementări nu au o dată stabilită pentru implementare și reprezentații din industria auto sunt îngrijorați de modul în care concurenții din SUA și China pot folosi aceste date.

Legea privind datele abordează aspectele juridice, economice și tehnice care conduc la o subutilizare a datelor. Noile norme vor pune la dispoziție un volum mai mare de date în vederea reutilizării și se preconizează că vor genera o contribuție suplimentară de 270 de miliarde EUR la PIB până în 2028.

Ce se întâmplă cu datele furnizate de mașini

Accesul la datele privind vehiculele este reglementat la nivelul UE începând din 2007 în ceea ce furnizarea de informații referitoare la reparații și diagnosticare la bord (OBD) pentru a asigura o concurență loială în sectorul serviciilor de reparații și întreținere post-vânzare. De atunci, piața vehiculelor conectate s-a dezvoltat și încă din 2018, peste 85 % din numărul total de autoturisme noi erau prin sistemul wireless. UE preconizează că, până în 2025, numărul vehiculelor conectate care vor circula pe autostrăzile din Europa, SUA și China va depăși 470 de milioane.

Vehiculele conectate permit accesul de la distanță la datele privind vehiculele. Acestea oferă, de asemenea, acces de la distanță la anumite funcții (deblocarea ușilor de la distanță, inițierea diagnosticării de rutină etc) și la resurse (afișarea de informații pe tabloul de bord al vehiculului) se arată într-un document publicat de Comisia Europeană. Accesul de la distanță permite diagnosticarea de la distanță, dar și servicii post-vânzare noi, cum ar fi mobilitatea ca serviciu sau asigurări prin sistemul „pay-as-you-drive” (plătești în funcție de cât conduci).

Creșterea numărului de vehicule electrice va fi însoțită de noi servicii digitale pentru a facilita integrarea optimă a vehiculului în sistemul de energie electrică, cum ar fi încărcarea inteligentă și încărcarea bidirecțională (de la vehicul la rețea/acasă), care vor necesita accesul participanților la piața energiei electrice la datele privind vehiculele și la sistemul de gestionare a bateriilor.

Producătorii auto caută produse software bazate pe date și servicii de abonament care să acopere totul, de la obiceiurile de condus până la consumul de combustibil și uzura anvelopelor. Dar în acest moment proprietatea datelor nu este definită clar în legislația UE și din acest motiv avem o nouă dispută între producătorii de automobile și cei care doresc să acceseze aceste informații. „Comisia lucrează la pregătirea unei propuneri specifice sectorului cu privire la datele din vehicule” a declarat pentru reuters.com un purtător de cuvânt al executivului UE.

Marii producători auto europeni au făcut presiuni săptămâna trecută asupra Comisiei să vină cu o propunere legislativă, deoarece companiile de tehnologie din SUA, cum ar fi Alphabet, au încheiat deja acorduri cu General Motors și Mercedes-Benz.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: Audi, BMW, Mercedes-Benz


Bogdan Bârliga
Bogdan Bârliga
Bogdan are peste 19 ani de experiență în mass-media (print / online). În trecut a lucrat pentru grupuri de presă precum Finmedia, Realitatea-Cațavencu, Ringier AG și altele. Pe lângă zona editorială a ocupat și funcția de Social Media Manager (administrare conturi multiple de Facebook, Instagram, ... citește mai mult

Comentarii
Inchide