Industria auto este în șoc după ce Comisia Europeană a anunțat propunerile de reglementare în domeniul poluării: Euro 7 înseamnă game over pentru motorul termic, și asta încă din 2025.
Motoarele cu combustie sunt pe preșul istoriei în acest moment, fiind lovite din toate părțile: municipalitățile le interzic accesul pe străzile orașelor, guvernele le doresc interzise cu totul și chiar producătorii auto le privesc cu reticență. Un număr semnificativ de producători auto mari au anunțat că nu vor mai produce mașini cu motoare termice, cel puțin în Europa, din 2030.
Cu toate acestea, moartea motorului termic ar putea surveni subit, mult mai devreme decât se anticipa. În 2025 ar trebui ca în Europa să intre în vigoare normele Euro 7, iar acestea nu dau multe șanse motoarelor cu aprindere. Printre alte prevederi, se numără și aceea că bilanțul emisiilor unei mașini este analizat pe întreaga durată de viață, de la producție la reciclare.
Standardul Euro 7 nu a fost încă definitivat, dar discuțiile recente deja au stârnit rumoare la asociațiilor din industria auto, printre care și VDMA din Germania. Potrivit acestora, obligația ca noile mașini comercializate în Europa să fie practic cu emisii zero din 2025 este o aberație „la nivel ecologic, economic și tehnologic”.
„Propunerile pentru standardul Euro 7 discutate până acum pune în pericol lanțurile de producție dincolo de industria auto, ducând la o interzicere de facto a mașinilor și camioanelor propulsate exclusiv prin motoare cu combustie internă. Europa nu-și poate permite acest lucru”, se arată într-o declarație a VDMA.
VDMA spune că introducerea combustibililor alternativi (denumiți generic e-fuels) ar permite motorului cu combustie să dețină în continuare un orl important în tranziția spre transportul ecologic. Combustibilii alternativi, așa cum este hidrogenul, pot fi produși folosind energie verde, oferind o alternativă ecologică la combustibilii fosili.
Frans Timmermans, șeful politicilor de mediu al Uniunii Europene, spune că deciziile vor fi luate în acord cu industria auto, dar fără a ocoli subiectele dificile.
„Știți că industria auto începe prin a spune că e imposibil pentru ca apoi, într-un final, să se conformeze. Știu că asta generează multă nervozitate. Vom avea un dialog cu industria (auto – n.r.) dar nu putem, aștepta până în 2029 pentru a avea o noup reducere a emisiilor”, a declarat Timmermans.
Nu doar VDMA dorește reconsiderarea propunerilor pentru Euro 7. Și ACEA, asociația producătorilor europeni de automobile declară că nu există „nicio dovadă” că scenariile propuse sunt tehnic posibile în acest moment. Un punct important al reglementărilor Euro 7 este că vehiculele trebuie să respecte nivelul emisiilor în orice condiții, chiar în sarcină maximă sau în condiții meteo dificile. Asta ar face sarcina producătorilor imposibilă.
Asociațiile auto doresc mai degrabă o tranziție lină la mobilitatea electrică decât un bruscă. Infrastructura de încărcare, dar și stimulentele guvernamentale trebuie să asigure o astfel de tranziție. În caz contrar, avertizează asociația producătorilor germani din industria auto (VDA), deciziile vor avea un efect contrar. Asta deoarece oamenii vor refuza să cumpere mașini electrice și vor păstra mașinile vechi și poluante mai multă vreme.
Un alt argument este că, pentru tranziția la producția exclusivă de mașini electrice, producătorii au nevoie de banii rezultați din vânzarea mașinilor cu motoare termice. În absența acestora, această tranziție va fi mai dificilă și mai scumpă și mai înceată, punând în pericol întregul proces.
„Sfârșitul motorului termic până în 2025 este complet în afara discuției! Motorul termic va juca un rol major pentru multă vreme de acum înainte”, a declarat președintele VDA Hildegard Müller.
Motorul termic pare condamnat chiar și fără normele Euro 7. Noile ținte de emisii asumate de Uniunea Europeană sunt atât de stricte încât pur și simplu nu mai este loc pentru pentru motoare pe combustie în Europa, din 2030.
sursa: Euractiv