Hibrizi şi maşini electrice omologate în România
Maşinile hibrid sau electrice sunt la fel de rare ca şi
supercar-urile în România, conform unui raport solicitat de
MEDIAFAX, pe şoselele
româneşti sunt omologate 4 automobile electrice şi 750
hibrid. Dacă luăm în calcul faptul că doar Porsche a
vândut oficial în ultimii 2 ani 200 exemplare (fără a lua în calcul
cele aduse de particulari, care sunt cel puţin la fel de multe)
putem să ne imaginăm că în România este mai exclusivist să conduci
un automobil eco, decât un supercar.
Cele patru automobile
electrice sunt însă din câte ne putem da seama automobile
artizanale. Unul din modelele menţionate este un Oltcit
înmatriculat în Argeş care are un motor de 9kw şi reprezintă opera
unor pasionaţi. Ar mai fi un automobil Jeamean (greşeală de
redactare sau iarăşi un proiect local) un Peugeot şi un Opel. În
funcţie de cum se va dezvolta infrastructura este însă posibil să
vedem şi maşini electrice asamblate de constructorii consacraţi pe
străzile româneşti, dar nu mult prea repede.
La capitolul vehicule hibride
stăm ceva mai bine, dar nu extraordinar, fiind vorba de 750
unităţi. Cei mai
populari hibrizi în România sunt cei de lux, reprezentaţi de gama
Lexus – RX450h, GS450h şi LS600h – totalizând 422 unităţi.
Urmează Toyota cu al ei Prius (220 exemplare) şi Honda prin Civic
Hybrid şi Insight, 61 exemplare împreună.
Care sunt cauzele interesului
slab manifestat de români pentru hibrizi? Stimulentele slabe pe
care statul le oferă, sau mai bine zis taxele mici percepute pentru
automobile echivalente ca preţ, dar mult mai puternice. În viitor
se pare că există o iniţiativă de a stimula acest segment, cu banii
proveniţi din vânzarea „certificatelor
verzi”.