Guvernul încearcă încă o dată reglementarea trotinetelor electrice, după ce inițiativa legislativă depusă anul trecut în Parlament nu a reușit să fie încă adoptată. De această dată este vorba de un proiect de modificare a OUG 195/2002 pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului de Interne.
Printre cele mai importante prevederi ale noului proiect se numără obligativitatea de a avea cel puțin 14 ani împliniți pentru a putea circula cu o trotinetă electrică pe drumurile publice, precum și interdicția de a circula pe trotuar. Potrivit proiectului de ordonanță de urgență, circulația trotinetelor electrice este permisă doar pe pistele special amenajate, iar în cazurile în care acestea nu există, circulația lor este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 km/h.
Potrivit proiectului pus în dezbatere publică de MAI, trotineta electrică este definită ca „vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”.
Circulația pe trotuare este interzisă pentru trotinetele electrice, așa cum sunt ele definite în lege. Astfel, potrivit proiectului: „sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcție specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum și cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcție nu depășește 6 km/h și sunt echipate cu un motor electric”.
Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h, se arată în document.
Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă. La valoarea actuală a punctului de amendă, acest lucru înseamnă o valoare a amenzilor între 870 și 1.160 de lei.
În nota de fundamentare a proiectului prin care se încearcă reglementarea trotinetelor electrice se amintește că în perioada 2016 – 2019, au fost înregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice. În urma acestor evenimente, un conducător de trotinetă electrică a decedat, 37 au fost răniți grav, iar 156 răniți ușor, se mai arată în document. De asemenea, se face referire și la legislația altor state care au reglementat circulația trotinetelor electrice.
Un proiect de lege având același subiect a trecut tacit de Senat în toamna anului trecut, dar nu a reușit să ajungă la vot în Camera Deputaților nici până în ziua de azi. Prevederile celor două proiecte sunt similare în multe privințe.