Guvernul face anunțul care-i sperie pe samsari: Fără importuri de mașini mai vechi de 15 ani!
Guvernul face anunțul care-i sperie pe samsari: fără importuri de mașini mai vechi de 15 ani! Măsura se adaugă unui pachet legislativ care are ca obiectiv limitarea drastică a poluării în marile orașe.
După premierul Florin Cîțu, și alți miniștri vorbesc despre limitarea importurilor de mașini second hand. Mai mult, apar primele discuții despre taxarea poluării, cel puțin în cele mai poluate orașe ale țării. Măsurile sunt aproape certe, dat fiind că România s-a angajat să le implementeze în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
„Mecanismul pentru mașinile second hand nu există în componenta actuală dar va exista pentru că este una dintre măsurile adăugate. Vom avea o politică de descurajare a înregistrării înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, care sunt foarte poluante. Încercăm să descurajăm această tendință de a importa în România mașini second hand fără a putea interzice ca atare, pentru că suntem parte a pieței comune”, a declarat Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectele Europene Cristian Ghinea, în cadrul unei dezbateri organizate de Expert Forum cu privire la PNRR).
De asemenea, Guvernul dorește schimbarea modului de taxare pentru utilizarea drumurilor de către transportatori. Sistemul actual cu plata anuală (rovinieta) nu diferențiază între cei care folosesc mai mult și cei care folosesc mai puțin mașina.
„În primii ani vom crea sistemul digital de urmărire al mărfurilor și apoi vom taxa transportul de mărfuri pe cantitate și pe distanță parcursă, adică practic plătești pentru drumuri cât consumi, nu ca acum, când ai o rovinietă fixă pe an, practic toată lumea plătește la fel, indiferent de cât transporți”, a precizat ministrul.
Fără importuri de mașini mai vechi de 15 ani. Care sunt orașele care vor avea taxe de poluare
Cu toate că premierul Florin Cîțu a spus că nu intenționează introducerea unor taxe suplimentare, acest lucru va fi aproape imposibil. O confirmă ministrul Mediului, Tánczos Barna, care a declarat vineri că analizează mai multe soluții pentru a remedia problemele semnalate de Comisia Europeană în urma declanșării procedurii de infringement privind poluarea în anumite orașe.
„Am spus în ianuarie că în 2021 România va trebui să ia o decizie cu privire la eventualele taxe sau forme de taxă sau o eventuală taxă de mediu în sensul reducerii poluării aerului cel puțin în orașele unde sunt probleme foarte mari și unde avem cazuri de infringement deschise. Nu neapărat o taxă de poluare la nivel național, poate să fie o taxă locală în anumite orașe, acolo unde presiunea este mare și unde, alături de asemenea soluții, trebuie să vină autoritatea publică să investească în mobilitate urbană, în troileibuze și în autobuze electrice, în infrastructură alternativă, piste de biciclete”, a spus Tanczos Barna.
Un număr de 10 orașe trebuie să își facă planuri în ceea ce privește reducerea poluării, respectiv: Craiova, Cluj, Timișoara, Constanța, Brăila, Turnu Măgurele, Galați, Bacău, Ploiești și Pitești. De asemenea, cinci orașe erau anul trecut vizate de procedura de infringement pentru depăşirile constante ale valorilor de dioxid de azot (NO2), respectiv Bucureşti, Timişoara, Cluj, Braşov şi Iaşi.
Ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 83%, în primul trimestru al acestui an.