Greșeli pe care le fac șoferii când conduc o mașină cu transmisie manuală. Mulți strică mașina fără să știe
Mulți șoferi nu știu cum se conduce corect mașina cu transmisie manuală și, din grabă sau neatenție, își distrug încet dar sigur ambreiajul.
Șoferii învață încă de la primele lecții auto cum se conduce corect o mașină cu transmisie manuală.
Dar, odată cu trecerea timpului, fie uită, fie consideră că nu e important. Și astfel ajung să își distrugă ambreiajul, încet dar sigur.
Cum se conduce corect mașina cu transmisie manuală
În primul rând, așa cum se predă la școala de șoferi, ambreiajul trebuie folosit DOAR pentru a schimba viteze. Nu pentru a susține piciorul stâng. Astfel că, odată ce ai schimbat viteza, ridică piciorul și pune-l pe zona specială din stânga pedalei.
Altfel, riști să apeși pedala de ambreiaj fără să realizezi. Chiar și un pic este suficient pentru a duce, în timp, la uzarea prematură a discului de ambreiaj.
De asemenea, ca să conduci corect mașina cu transmisie manuală, nu trebuie să apeși ambreiajul de câte ori apeși frâna. Acesta trebuie apăsat doar la schimbarea treptei de viteză. Altfel, dacă vei cupla și deculpa ambreiajul de fiecare dată când reduci viteza, vei uza mult mai rapid sistemul de ambreiaj.
Când parchezi, după ce cuplezi frâna de parcare (tragi frâna de mână), lasă mașina în treapta întâi de viteză sau marșarier.
De asemenea, nu uita că schimbătorul de viteze nu este cotieră. Așa că e indicat să nu îți ții mâna sprijinită sau atârnată de schimbătorul de viteze. Astfel, poți evita o serie de efecte negative asupra cutiei de viteze. Plus că, e mult mai sigur să ai ambele mâini pe volan în timp ce conduci.
Nu ține mașina în viteză când aștepți la semafor. În primul rând este o presiune inutilă aplicată pe ambreiaj. În al doilea rând, obosești piciorul. Chiar dacă ești primul la semafor, e bine să lași mașina pe liber. Nu durează mai mult de o secundă să cuplezi prima treaptă și să pleci de pe loc.
Pe scurt, iată cum folosești corect ambreiajul la o mașină cu transmisie manuală:
-
- nu ții piciorul sprijinit pe pedala de ambreiaj
- nu ții mâna sprijinită și nici agățată de maneta schimbătorului de viteze
- nu apeși ambreiajul decât pentru a schimba treapta de viteză
- nu ții apăsat ambreiajul cât stai la semafor
- nu uita să cuplezi treapta I sau marșalier, după ce ai parcat mașina
Cât costă înlocuirea unui ambreiaj
Prețul unui kit de ambreiaj pornește, în general, de la 250-300 de lei. Dar poate ajunge și la câteva mii de lei.
Depinde de marca mașinii și de producătorul kit-ului.
La acestea se adaugă manopera. În funcție de service-ul ales și de mecanic, prețul pentru înlocuirea ambreiajului pornește de la 350-400 de lei, și poate ajunge lejer la 700-1.000 de lei.
Din nou, contează foarte mult marca autoturismului. Pentru că la unele mașini se poate înlocui mai ușor kit-ul de ambreiaj, la altele e mai complicat și durează mai multe ore.
De aceea e bine să ții cont cum se conduce corect o mașină cu transmisie manuală, pentru a evita să ajungi des cu mașina în service și să dai acești bani pentru înlocuirea kit-ului de ambreiaj.