GenShock – tehnologia de încărcare a bateriilor electrice cu ajutorul suspensiilor active

Publicat: 03 09. 2013, 12:40

Până când vom vedea o invazie a maşinilor total electrice, asistăm la o generalizare a fenomenului motorizărilor hibride. Ceea ce înseamnă că din ce în ce mai multe maşini vor fi dotate cu baterii electrice.

Aşa încât inginerii caută metode cât mai eficiente pentru a menţine aceste baterii încărcate cât mai mult timp, iar recuperare energiei a devenit un adevărat câmp de bătaie pentru inventatori.

După ce specialistul Donerre Suspension a atras puţin atenţia asupra ideii de a recupera enegia din mişcarea suspensiei maşinii, dotând cu un astfel de sistem inovator chiar o maşină din raliul Dakar, iată că acum vorbim de un proiect de anvergură, în care e implicat una dintre cele mai cunoscute companii de subansamble şi sisteme auto.

ZF Friedrichshafen AG anunţă realizarea unui parteneriat cu firma americană Levant Power Corp, responsabilă pentru noua tehnologie GenShock, în ideea realizării primului sistem de mare serie pentru maşini, de suspensii active cu recuperarea energiei.

Principiul de funcţionare nu e complicat: fiecare amortizor este dotat cu un mic dispozitiv regulator pentru ulei, o pompă controlată electronic dictând unei supape speciale cantitatea de ulei necesară amortizorului pentru a se comprima sau decomprima la trecerea peste denivelări, la înclinarea maşinii în viraje sau la accelerări ori frânări bruşte.

Până aici, nu e nimic nou, deoarece pe aceleaşi principii se bazează şi sistemele actuale de suspensii active. Însă noua tehnologie GenShock plusează prin faptul că supapa special gândită permite motoraşului electric din cadrul dispozitivului regulator să se transforme în generator de curent electric în momentele de revenire a amortizorului la faza normală, când, altfel, lucrul mecanic s-ar pierde.

Un avantaj conex al tehnologiei GenShock îl reprezintă faptul că fiecare roată poate fi ridicată automat de la sol în mod individual, uşurând astfel intervenţia în cazul unei pene, de pildă. În plus, cel puţin în teorie, eficienţa tehnologiei ar fi mai bună în condiţii de drum mai denivelat (ceea ce ar putea contribui la generalizarea mai rapidă în ţări ca România?…).

Cât de eficientă este această tehnologie încă nu ştim, dar ZF şi Levant Power Corp afirmă că raportul între costurile reduse de producţie şi beneficiile din viaţa reală va fi unul foarte bun, specialiştii germani şi americani sperând ca producătorii auto să adopte cât mai curând acest sistem pentru noile lor generaţii de maşini.

Ce părere aveţi:

CÂND CREDEŢI CĂ VA AJUNGE TEHNOLOGIA GENSHOCK ÎN PRODUCŢIA DE MARE SERIE?