Trendul automobilelor ecologice i-a prins şi pe constructorii mici. Mărci asociate cu modele exotice sau de serie mică au prezentat la
Morgan este un alt constructor specializat în automobile cu aspect retro. La Salon a adus, pe lîngă gama cunoscută, conceptul unui automobil animat de celule de combustibil. Constructorul elveţian Rinspeed nu putea să rămînă mai prejos. Şi-a lăsat audienţa cu gura căscată cu un vehicul submarin numit Squba. Bazat pe un Lotus Elise, modelul este propulsat de un motor electric şi poate fi manevrat fără probleme atît pe şosea, cît şi sub apă. Ficţiunea din filmele cu James Bond a devenit realitate.
Constructorul suedez Saab mizează de biocombustibil. La Salon, vedeta standului Saab a fost modelul 9-4X Biopower, primul crossover care funcţionează cu carburant E85 (etanol 85% şi benzină 15%). Nici măcar constructorii chinezi, cei mai tineri în această industrie, nu pot ignora trendul ecologic. BYD a adus un automobil electric. Nu este vorba de un hibrid, ci de o maşină cu acumulatori care se încarcă de la priză. Chinezii spun că acumulatorii rezistă la 2.000 de cicluri de încărcare-descărcare, iar o încărcare durează 20 de minute. Să îi credem?
Lista modelelor ecologice poate continua. Mazda a adus un hibrid extrem de interesant, bazat pe modelul Mazda5. Maşina foloseşte un motor rotativ Wankel alimentat cu benzină şi un motor electric alimentat prin intermediul unei celule de combustibil. La Kia, soluţia s-a numit eco cee’d, bazată pe un sistem Start&Stop optimizat. Motorul este dieselul de 1,6 şi, graţie optimizărilor, consumă doar 3,9 litri de motorină la 100 km. Emisiile de CO2 sînt de 104 g/km.
Viitorul este verde şi, pentru prima oară, constructorii auto par să înţeleagă acest lucru. Mulţimea de soluţii prezentate la Salonul Auto de la Geneva 2008 reprezintă dovada faptului că, în sfîrşit, se fac paşi mari către automobilele care au grijă de planetă.
Reducerea poluării a devenit o modă. Astăzi este obligatoriu să propui o soluţie ecologică, dacă eşti un constructor auto respectabil. Din păcate, moda a fost impusă de o necesitate. Barilul de petrol stă de ceva vreme la peste 100 de dolari şi acest lucru se simte şi în preţul carburantului la pompă. Pe lîngă costul unui plin, consumatorul, tot mai îngrijorat din cauza poluării şi a încălzirii globale, a început să ceară şi responsabilitate din partea constructorilor de automobile.
Şi dacă acum cîţiva ani un automobil nepoluant era pur utilitar, fiind ineficient din punctul de vedere al performanţelor şi autonomiei, astăzi cuvîntul de ordine este plăcerea. Tehnologiile moderne care reduc emisiile poluante sînt astăzi şi distractive. Iar Salonul de la Geneva a fost martorul acestei revoluţii. A fost probabil salonul cu cele mai multe idei şi soluţii ecologice, propuse de constructori de toate calibrele, inclusiv de chinezii de la BYD sau de englezii de la Morgan.
În acest an, numărul automobilelor care folosesc drept carburant gazul natural, bioetanolul sau electricitatea şi soluţiile hibride s-au multiplicat. Automobilele “verzi” sînt acum de toate mărimile, de la mini-uri de oraş ca Mitsubishi i-EV sau Nissan Pivo II, pînă la supercaruri gen Saab 9-4X Biopower sau Dodge Zeo, ultimul putînd atinge 100 km/h în doar 6 secunde, în condiţiile în care sursa lui de putere este electricitatea.
Au existat şi berline futuriste, ca Honda FCX-Clarity, care foloseşte celule de combustibil, sau ca hibridul cu bioetanol Concept 1-X de la
În cadrul grupului Volkswagen, miza este motorul diesel. Mărcile concernului german investesc în dezvoltarea modelelor animate de motoare diesel care emit din ce în ce mai puţine particule poluante şi CO2. Un exemplu care poate fi deja cumpărat este SEAT Leon Ecomotive. El accelerează de la 0 la 100 km/h în 11 secunde, consumă doar 4,5 litri de motorină la 100 km/h şi emite doar 119 g/km de CO2.