Încă de anul trecut, în Franţa s-a dezbătut mult introducerea
unei taxe pe carbon, al cărei rol era de a-i face pe şoferi să
reducă emisiile de CO2 şi consumul general de
carburant.
În teorie, datorită faptului că Franţa şi-a luat angajamentul în
faţa Uniunii Europene de a-şi reduce emisiile de gaze poluante de
patru ori până în 2050, primul pas s-a numit taxa pe carbon, care
ar fi trebuit adoptată în 2010.
Această taxă urma să afecteze nu mai puţin de 40 de milioane de
automobilşti francezi, care ar fi trebuit să scoată din buzunar,
anual, circa 300 euro. Ceea ce ar fi însemnat o sumă de 8 miliarde
de euro pe an strânsă la buget şi care urma să fie folosită pentru
ajutorarea companiilor în dificultate din cauza crizei
economice.
Concomitent, pe masa preşedintelui Nicolas
Sarkozy se afla şi un proiect de creştere a preţurilor la
carburanţi, pentru a-i constrânge pe automobilişti să utilizeze cât
mai puţin maşinile sau să se orienteze către maşini cât mai puţin
poluante.
Însă, în Franţa, asociaţiile
non-guvernamentale, cum ar fi diversele asociaţii ale
consumatorilor sau automobiliştilor, nu există degeaba. Aşa încăt
noua taxă a fost demascată drept un „TVA verde”, impus fără o bază
reală, într-un context economic dificil, iar creşterea preţului la
carburanţi un lucru anticonstituţional.
În plus, studii efectuate de aceste asociaţii non-guvernamentale
au arătat lacune grave, prin care o mare parte dintre poluatorii
importanţi erau scutiţi de la această taxă (pe motiv de criză
economică) – aşa încât, în jur de 93% din poluarea cu
CO2 ar fi urmat să nu fie taxată!
Presiunea publică a dus la realizarea unui referendum naţional,
în urma căruia francezii au decis că nu vor o „taxă de carbon”.
Ceea ce a însemnat şi abandonarea oficială a acestui proiect de
către guvern. Cel puţin deocamdată.
Unul dintre argumentele aduse de opoziţia franceză a fost că un
asemenea sistem nu poate fi aplicat strict pentru Franţa, fiind
nevoie de un program susţinut şi gândit în toată Uniunea Europeană.
Aşa încât acum se pare că mingea a fost pasată la Bruxelles, unde
subiectul unei taxe pe carbon la nivel european va intra în
dezbatere undeva prin anul 2013.