Ce se întâmplă dacă activezi frâna de parcare electrică pe un drum acoperit cu zăpadă, în timp ce mașina rulează? Experiment VIDEO
Majoritatea mașinilor moderne au înlocuit maneta frânei de parcare cu un buton. Inginerii au considerat că astfel se mai obține niște spațiu în zona consolei centrale. Unul dintre dezavantajele butonului de frână este că nu poți să dozezi la fel de bine nivelul de frânare ca atunci când ai în mână maneta.
Un american a vrut să vadă ce se întâmplă dacă activează frâna de mână de la buton pe un drum acoperit cu zăpadă. Pentru comparație, el a făcut mai întâi acest experiment pe asfalt uscat, unde mașina a oprit în scurt timp de la activarea comenzii, în condiții de siguranță. Testul a fost făcut cu un Volkswagen Tiguan pe un drum privat.
În momentul în care șoferul a activat frâna pe suprafața acoperită cu zăpadă se poate vedea că roțile se blochează iar mașina patinează câțiva zeci de centimetri.
VIDEO
Frâna de mână este pe cale de dispariţie
Un studiu realizat de Car Gurus a demosntrat că aproximativ 70 la sută dintre modelele noi sunt oferite exclusiv cu frână electronică de parcare. Mai mult, o serie de producători, cum sunt Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes sau Porsche au eliminat complet frâna de parcare manuală de pe toate modelele din gamă.
Un studiu similar, desfăşurat anul trecut, a relevat că 37% dintre modelele noi mai dispuneau de frână de parcare manuală, ceea ce înseamnă că procesul se accelerează. Introdusă iniţial în 2001 pe BMW Serai 7, frâna de parcare electronică a trecut rapid de la statutul de noutate la cel de normă a industriei. Sistemului îi lipseşte feedback-ul tactil al frânei de mână tradiţionale, dar aduce şi beneficii, fiind mai comod, mai sigur şi mai compact.
Pe lângă avantaje, însă, frâna de parcare electronică aduce şi o complexitate tehnologică nedorită, fiind încă o tehnologie care se poate defecta. Iar înlocuirea motoarelor electrice care acţionează saboţii de frână în cazul sistemului electronic sunt destul de scump de înlocuit, în cazul în care cedează (şi de obicei acest lucru se întâmplă inevitabil pe parcursul vieţii maşinii).