Fără ele te poţi considera un demodat

Publicat: 31 05. 2017, 14:56

În ultimii ani ne-au fost prezentate câteva tehnologii de vârf care vor apărea pe maşinile care urmează să apară în viitor: de la faruri cu laser, la interioare fără butoane, unde toate comenzile se dau prin intermediul ecranelor tactile sau chiar al gesturilor; de la înlocuirea ceasurilor obişnuite de bord cu ecrane digitale, la funcţii de condus autonom în traficul aglomerat. Totuşi, să rămânem cu picioarele pe pământ: deşi în 2020 vei simţi că nu mai poţi respira dacă nu-ţi pui aceste opţiuni pe maşină, în 2016 ai nevoie doar de câteva elemente esenţiale.

Când cumperi o maşină, nu neglija trei factori extrem de importanţi, mult mai importanţi decât aspectul ei exterior sau „cât prinde în bord”: siguranţa pasagerilor, confortul şi valoarea de revânzare. Mai ales dacă o cumperi nouă, fapt care va duce la pierderea a 30% din banii plătiţi în secunda în care ai ieşit cu ea pe poarta dealerului.

Iar pentru că astăzi vei fi asaltat cu tot felul de opţiuni din partea vânzătorului, multe dintre ele cu grad rapid de învechire, precum sistemele de navigaţie proprii (cele aftermarket sunt de multe ori mult mai bune şi mai ieftine), sau doar decorative, cum ar fi jantele de 17-18 inci sau pielea de pe scaune, merită să ţii minte că, de multe ori, un singur sistem audio high-tech cu navigaţie va costa cât 5-6 opţiuni precum cele de mai jos. Sistemul ţi-l poţi lua la mult mai puţini bani din comerţ post-vânzare, opţiunile nu.

Iată mai jos un scurt ghid care te va ajuta să decizi corect unde-ţi pui banii. Unele sunt absolut necesare, altele nu chiar, dar ajută şi nu costă mult, raportat la beneficii. Nu mă voi referi în materialul de mai jos la maşinile produse acum 12 ani, pe care le vei cumpăra oricum pe riscul propriu, ci la cele noi sau cu maximum 3 ani vechime, la care opţiunile prezente contează mult în economia generală a preţului. Aşadar, în ordinea importanţei…

1. ABS şi ESP

Dacă maşina pe care vrei să o cumperi nu are ABS şi ESP, nu te mai obosi. Ştim că eşti cel mai bun şofer din lume, dar ESP-ul reduce riscul unui accident cauzat de derapaje cu 25-35%, în funcţie de condiţiile de drum.

ABS-ul, la rândul său, reduce riscul de accidente frontale cu 25%, pentru că îţi permite să păstrezi controlul asupra direcţiei chiar şi când frânezi la limită. În plus, vei dori să revinzi o maşină fără ABS sau ESP prin 2017-2020? Îţi urăm succes.

2. Airbaguri laterale şi pentru cap

Din fericire, airbagurile frontale sunt standard pe toate maşinile produse în ultimii trei ani, dar eu îţi zic să mergi mai departe şi să nu cumperi o maşină care nu are airbaguri laterale frontale! Optează, dacă poţi, pentru airbaguri cortină sau pentru cap şi pentru pasagerii din spate, mai ales dacă ştii că vei avea ocupate şi locurile din spate. Nu uita şi că airbagul fără centura pusă este vax (în cazul în care păcăleşti sistemul cu catarame), ba chiar devine periculos.

3. Anvelope mai bune

Recunoaşte că nu te aşteptai la acest punct, dar o să-l subliniez. Dacă ai opţiunea de a alege maşina cu anvelope mai bune din fabrică, e bine să faci această alegere. Bifezi tot felul de opţiuni inutile pentru o maşină nouă, dar ignori cea mai importantă parte pentru siguranţa ta şi chiar pentru ţinuta de drum: cele patru palme de contact cu asfaltul.

O anvelopă bună reduce consumul, zgomotul, vibraţiile, dar îţi asigură şi o plăcere deosebită la condus, toate în siguranţă – poate reduce distanţa de frânare şi cu 25%! Mai bine renunţi la jantele alea de 17 inci la care te gândeai şi dai banii pe anvelope premium. Iar dacă iei maşina la mâna a doua, mai bine păstrezi o parte din preţ pentru a o da pe anvelope noi, nu pe vechiturile date cu Coca-Cola ca să lucească şi să mascheze crăpăturile.

4. Sistem de păstrare automată a benzii şi de frânare automată la viteze mici

Deja un moft, dar după ce-l ai ţi-e greu să revii pe o maşină care nu îl are. Nu te vei încrede complet în el, mai ales dacă ai dat doar 300 de euro ca să ai o versiune standard, dar îţi va permite să scapi cu viaţă chiar dacă de felul tău eşti mai atent la picioarele pasagerei decât la drum.

Dacă iei o maşină nouă, află că deja poţi comanda acest sistem împreună cu cel de frânare automată, pentru doar câteva sute de euro, pe mai toate maşinile accesibile (uneori vin la pachet şi cu sistemul de avertizare la unghi mort). Îţi va permite, în funcţie de producător, să frânezi cu aproape o secundă mai repede, sau va frâna chiar el în locul tău, dacă nu eşti atent, prevenind sau limitând consecinţele unui accident frontal. Merită 3-600 de euro? Merită.



 

5. Sistem de monitorizare a unghiului mort

Prezentă pe din ce în ce mai multe maşini accesibile vândute în ultimii trei ani, avertizarea pentru unghiul mort îţi va aprinde o luminiţă în oglinda retrovizoare atunci când din spate se apropie o altă maşină (detectează şi biciclişti sau motociclişti). E mai utilă decât ai crede, pentru că te ajută să decizi cu o fracţiune de secundă mai devreme manevrele delicate.

6. Aer condiţionat

Nu neapărat climatizare automată, dar un aer condiţionat care să-ţi permită să nu stai în 50 de grade Celsius în maşină vara şi care să-ţi dezaburească rapid geamurile iarna. Te trage curentul, zici? Dacă n-ai 78 de ani, termină cu prostiile.

7. Senzorii de lumină şi parcare

Deşi vin la pachet de multe ori cu senzorii de ploaie, aceştia din urmă nu sunt neapărat importanţi. Dar aprinderea automată a farurilor îţi va garanta că şi soţia va vedea drumul când împrumută maşina, ca să nu mai vorbim de faptul că aşa te vei alătura clubului – select în România – al celor care ştiu când anume să aprindă farurile (o va face maşina pentru tine chiar dacă nu meriţi să intri în club). Iar senzorii de parcare costă puţin, mult mai puţin decât reparaţiile pe care le vei avea de făcut la maşină în urma îmbrăţişării pasionale a unui stâlpişor de parcare.

8. Proiectoare de ceaţă

Nu, nu le vei lua ca să mergi cu ele aprinse când nu e ceaţă densă afară, că doar nu eşti cocalar, ci pentru momentele în care chiar vrei să fii văzut de către cei care vin spre tine printr-un aer lăptos. Foloseşte-le cu cap şi stinge-le imediat ce ai ieşit în zonă cu vizibilitate. Costă puţin şi-ţi pot salva viaţa.

9. Cruise control

I se mai spune şi pilot automat, ideea e că azi costă foarte puţin pe o maşină, îl poţi comanda şi pe o simplă Dacia. Te va ajuta foarte mult la drum lung, când îţi va scădea considerabil oboseala picioarelor. A se folosi cu moderaţie, mai ales dacă eşti obosit şi ai tendinţa de a adormi.

10. Conectivitate Bluetooth şi USB

Foarte puţini şoferi aleg un sistem hands-free cu cască, dar foarte mulţi aleg să vorbească la telefon în timp ce conduc, fapt care le creşte puternic riscul de accident, în momentul în care ţin telefonul în mână. Soluţia e simplă şi ieftină: comandă şi conectivitatea Bluetooth şi vei folosi sistemul audio al maşinii pentru tot ce înseamnă telefonie. Eşti în 2015, trebuie să ai acest sistem. USB-ul e, la rândul său, mai bun decât orice sistem cu 6 CD-uri. Cine mai foloseşte CD-uri, oricum?!

11. Încălzire în scaune şi în volan

Face parte din dotările de confort obişnuite în trecut pe maşinile scumpe, dar prezente azi pe foarte multe maşini accesibile. Dacă ai cumpărat un diesel, e musai să iei încălzirea în scaune, altfel vei îngheţa în maşină în primul sfert de oră. Dacă îţi permiţi, adaugă şi încălzirea în volan. Pare un moft la început, dar timp de trei-patru luni pe an îmi vei mulţumi, mai ales dimineaţa.

12. Oglinzi heliomate

Îţi vor proteja ochii atunci când deşteptul din spatele tău stă cu faza lungă aprinsă sau şi-a luat „xenoane” din piaţă. Iar faptul de a vedea drumul din faţa ta e destul de important, zic.

13. Roată de rezervă normală

Fii foarte atent aici, foarte atent: ca să reducă preţul general al maşinii noi, mulţi te vor momi cu roată de rezervă de dimensiuni reduse sau cu un kit de vulcanizare. Prostii. Ia o roată normală de rezervă de la început şi nu vei sta să-ţi blestemi zilele pe marginea drumului pentru că te-ai zgârcit la câteva zeci de euro când ai spart 20.000 pe o maşină.

14. Comenzi audio pe volan

Dacă nu vin legate de un sistem audio (prea) scump, atunci merită să le comanzi. Îţi vor fi foarte la îndemână şi nu-ţi vei mai lua ochii de la drum.

15. Transmisie automată

Există încă un folclor care spune că şoferii adevăraţi folosesc doar transmisia manuală, bazat pe faptul că o cutie automată schimbă mai lent decât un om. Baliverne înşirate de multe ori de cei care n-au încercat o automată în ultimii 6 ani. În realitate o transmisie automată modernă schimbă cel puţin la fel de repede ca un şofer şi mai face şi economii de carburant în cazul majorităţii maşinilor. Tehnologia a avansat foarte mult, aşadar dacă eziţi între un sistem audio high-tech şi o transmisie automată, optează pentru cea din urmă, costă la fel. Cu excepţia cazurilor în care vrei să „te dai” sportiv, caz în care oricum te va ferici şi un Tiptronic sau un Steptronic, ca să nu mai spun de DSG, toate cu padele pe volan. Confortul pe care-l vei resimţi în 90% din timp, şi anume cel petrecut în aglomeraţia din oraş, va fi mult mai important decât senzaţiile sportive pe care oricum nu le pierzi când comuţi transmisia automată în S sau în M.

Evident, asta e lista mea. Dacă ai şi tu alte elemente necesare, nu ezita să le menţionezi în comentarii.