Fabricile de componente auto dau primele semne de slăbiciune: restructurări şi angajări mai puţine
Situaţia dificilă a sectorului auto la nivel european începe să se vadă în România. Producătorul de cablaje auto SEWS România, filiala locală a producătorului japonez de componente auto Sumitomo Electric Wiring Systems-Europe (SEWS-E), a închis la începutul acestui an fabrica din Orăştie, iar surse din piaţă susţin că urmează să reducă sau să înceteze activitatea şi în alte puncte de lucru din România.
„Fabrica SEWS de la Orăştie s-a închis din ianuarie, ei aveau undeva la peste 1.000 de angajaţi. Ne-au spus că aşa a fost politica grupului, a fost o decizie pe care doar ne-au comunicat-o şi am înţeles că au mutat producţia undeva în Africa. Găseau mai greu angajaţi aici, cred că 80% dintre ei erau aduşi din alte localităţi şi, probabil, costurile erau prea mari“, a spus Ovidiu Laurenţiu Bălan, primarul municipiului Orăştie din judeţul Hunedoara. El a adăugat că SEWS mai are câţiva angajaţi la Orăştie care lucrează în birouri, dar capacitatea de producţie e închisă şi se află încă în proprietatea japonezilor.
„Noi aveam cam 3.000 de oameni care veneau la muncă din alte localităţi să lucreze la firmele din Orăştie, deci cred că foştii angajaţi ai SEWS au fost preluaţi de ceilalţi investitori. Nu cred să fie cineva care să nu aibă loc de muncă aici, numai cine nu vrea nu munceşte. Avem în continuare cereri de la investitori care vor să vină la noi“, a mai spus primarul municipiului Orăştie.
În România, SEWS, care are câteva mii de angajaţi în România, are facilităţi în Deva (jud. Hunedoara), Alba Iulia (jud. Alba) şi Târnăveni (jud. Mureş), potrivit datelor de pe site-ul companiei.
„Din ultimele discuţii pe care le-am avut în vară cu ei, am înţeles că vor să se extindă în Târnăveni, căutau posibilitatea de a-şi extinde terenurile şi hala de aici. În prezent, SEWS este cel mai mare angajator, cu peste 1.000 de salariaţi. Am avut discuţii şi cu noi investitori care vor să vină aici, însă întâmpinăm probleme cu forţa de muncă, nu avem destui candidaţi“, a explicat Nicolae Sorin Megheşan, primarul oraşului Târnăveni din jud. Mureş.
Yazaki, producător de componente auto care are peste 10.000 de angajaţi în cinci fabrici din România, îşi reconfigurează planurile pentru Urlaţi, tot pe fondul deficitului de personal.
„Am înţeles că (Yazaki – n.red.) ar vrea să restrângă puţin din producţie, pentru că nu au mai găsit muncitori; ei ar fi trebuit să ajungă la vreo 2.800 de angajaţi şi am înţeles că nu au decât 1.300 – 1.400 şi nu mai au de unde să recruteze. Deja vin oameni din localităţile din împrejurimi să lucreze în Urlaţi pentru că nu mai avem forţă de muncă disponibilă, majoritatea lucrează la societăţile din Urlaţi sau sunt plecaţi în străinătate“, a explicat Marian Măchiţescu, primarul oraşului Urlaţi din judeţul Prahova.
O altă companie care îşi restrânge activitatea în România este conglomeratul chinez Joyson Safety Systems, fosta companie Key Safety Systems, care a preluat la nivel global şi operaţiunile Takata (un alt producător de componente auto prezent, de asemenea, în România). Prin fuziunea Key Safety Systems – Takata, în 2017, s-a creat pe plan local un nou grup producător de componente auto cu peste 10.000 de salariaţi, sub numele de Joyson Safety Systems.
Citeşte articolul complet în Ziarul Financiar