Explicaţia vine de la MIT, cel mai mare institut de tehnologie din lume
Da, gata, ştim. Toate manevrele în afara legii şi a conduitei preventive aglomerează, generează accidente şi turbulenţe în fluxul de maşini. Nu ştim ce le mai trebuie românilor ca să respecte legea. Nimic nu e motivant pentru noi. Nici morţii, nici ecartul comparativ cu alte puteri care au ieşit din comunism tot acum 27 de ani dar au 27 de ani în faţa noastră. Mereu merge cu lasă că merge, lasă că nu vede, stau 5 minute, aştept pe cineva şi da’ hai, dom’le, ce n-ai loc? Avem loc de scuze cât cuprinde, dar nu mai avem loc pentru nesimţirea noastră. Traficul este oglinda societăţii, aşa cum învăţam la şcoală că un ghizodan ordonat e oglinda noastră. Şoferii şi pietonii nu ştiu să se respecte, nu ştiu să fie îngăduitori când situaţia le-o cere, nu gândesc deloc şi cei mai mulţi par nişte tembeli într-o turmă care nu se mai termină.
Iar atunci când stai în curul celui din faţă, eşti tembel fără drept de apel. Nu vedem rostul acestei grozăvii îngrozitor de periculoasă atât pentru cel care o face, cât şi pentru cel nevinovat care merge în faţă. Nu-ţi convine, treci pe banda cealaltă, dă-i semnal de stânga până se mută pe prima bandă sau aşteaptă până când ai loc de depăşire. Nu e drumul tău, nu eşti singur pe lume.
Iar cercetătorii de la MIT au demonstrat printr-o simulare că manevra asta prin care îl tatonezi pe cel din faţă creează cea mai mare agolmeraţie. Frânele celui din faţă îl obligă pe cel din spate să pună panicat frână. Apoi se produce o reacţie în lanţ care aglomerează segmente de drum. Şoferii pierd din inerţia maşinii, apoi trebuie să recupereze moment cinetic accelerând din nou. Astfel, în loc de un trafic regulat care să curgă, se formează dopuri şi cu risc mare de accidente. E destul ca un singur participant la trafic facă manevra asta necugetată, de puşti teribilist şi tot traficul se îngreunează. Încă un efect al acestui lucru e că unii se pot speria şi trag de volan ca să evite coliziunea cu cel din faţă. Apoi se nasc alte întârzieri din cauza frânelor de pe alte benzi.
Soluţia pe care o văd cercetătorii de la MIT este un pilot automat autoadaptiv care să judece atât traficul din faţă, cât şi cel din spate, apoi să decidă singur viteza ca să păstreze o distanţă duficientă de cel din faţă.
Autor Alexandru Banu