Explicaţia e valabilă în orice ţară, raportată la populaţie
Accidentele sunt accidente. Din acest motiv se numesc aşa. Numai că, modul în care ajungi la accident e cu totul altceva. De cele mai multe ori, zicem noi şi zic americanii, nenorocirile se pot evita. Sunt accidente cu final tragic sau unele din care scapi ca prin noroc. De obicei, cazuele sunt aceleaşi, iar consecinţele sunt date de mediul şi contextul în care sunt făcute. Una e să faci accident la 40 la oră prin oraş, una e să-l faci la 140 la drum întins. De obicei, cauza a una: nerespectarea regulilor. Dacă toţi am respecta legea, ceea ce ar fi imposibil, accidentele chiar ar fi nişte accidente din ciclul “bă, cât ghinion să ai???”.
Autoblog.it scrie despre un studiu pe care l-au făcut americanii, în urma căruia au ajuns la concluzia că primele 3 cauze ale accidentelor sunt stupide. Lloyd Alter, jurnalist la TreeHugger (un nume cu rezonanţe macabre dacă vorbim despre maşini, copaci şi accidente) crede că 31.000 de americani mor în ficare an din cauza prostiei. Omul nu se ascunde, o spune verde-n faţă după ce a ajuns la concluzia asta.
Mai mult, aceşti 31.000 de morţi din accidente sunt 83% din toate victimele accidentelor mortale de pe drumurile din SUA. Cele 3 cauze sunt simple: viteza excesivă, alcoolul la volan şi lipsa centurilor de siguranţă. Alter spune că e un fel de “fii prost şi fă prostii”.
Numărul celor morţi în accidente din cauza nepurtării centurii a crescut cu 4.6% în ulitmul an, în SUA, la 10.428 de oameni. El le reproşează producătorilor că nu fac maşini care să blocheze pornirea motorului dacă nu ai centura pusă. Lloyd spune că în anii 1970 a fost o tentativă în SUA, numai că senzorii nu erau foarte buni şi o simplă plasă cu cumpărături pusă pe scaunul din dreapta bloca motorul. Scaunul sesiza greutatea, dar nu ştia să o aprecieze. Altă problemă e că americanilor nu le place să li se impună lucruri.
Aproape 11.000 de oameni mor în SUA din cauza vitezei, a doua stupiditate (27% din totalul morţilor). El crede că, la fel de bine ca-n primul caz, producătorii ar putea limita viteza electronic după semnalele pe care le primeşte unitatea centrală de la GPS-ul care “vede” imediat zonele cu restricţii. Şi în acest caz însă, americanii invocă “amendamentul” Big Brother care le-ar viola intimitatea. S-ar simţi urmăriţi mereu.
În final, alcoolul omoară anual în SUA 10.500 de oameni la volan. Şi aici, producătorii ar putea să pună alcoolmetre în maşină care să nu permită pornirea motorului până când şoferului nu-i iese negative la test.
Astfel, Lloyd Alter închide articolul cu concluzia că “30.000 de americani vor în fiecare an să meargă cu viteză peste cea legală, să bea la volan şi nu vor să poarte centura. Avem tehnologia ca să oprim aceste lucruri, dar nu o folosim”.
Autor Alexandru Banu