Sunt mai multe reguli pe care șoferii sunt obligați să le respecte într-o intersecție, de aceea e important să cunoască ordinea de acordare a priorității. Mulți conducători auto s-au întrebat dacă există prioritate de stânga și cum se aplică această regulă.
Regulile de acordare a priorității de trecere într-o intersecție sunt stabilite prin legea circulației.
Doar că legea prevede nu mai puțin de șapte situații diferite în funcție de care un șofer are prioritate sau trebuie să acorde drept de trecere.
Prioritatea de trecere a vehiculelor printr-o intersecție este stabilită în funcție de mai multe reguli.
Astfel, Codul Rutier stabilește următoarele reguli de prioritate în intersecții:
Astfel, regulile de circulație se subordonează tuturor celorlalte reguli de acordare a priorității. Iar marcajele rutiere, la rândul lor se subordonează primelor 5 reguli, dar sunt superioare regulilor de acordare a priorității de dreapta. La fel cum indicatoarele rutiere se subordonează primelor 4 tipuri de semnale, dar sunt ca „putere” peste marcajele rutiere și restul regulilor.
Această regulă de prioritate de stânga nu e prevăzută în Codul Rutier.
Dar, sunt diverse situații în care șoferii pot fi obligați să permită trecerea autovehiculelor care vin din stânga.
De exemplu, la întâlnirea unui sens giratoriu, conducătorii auto trebuie să acorde prioritate de stânga. Pentru că, în general, vehiculele aflate în interiorul sensului giratoriu au prioritate față de cele care urmează să pătrundă în intersecție.
De asemenea, cei care vin de pe un drum secundar și se intersectează cu un drum principal pe care se circulă în ambele sensuri, trebuie să acorde prioritate întâi vehiculelor care vin din partea stângă. Iar dacă îl va traversa cu totul, atunci, desigur, e obligat să acorde prioritate și celor care circulă din dreapta.
Șoferii sunt obligați să acorde prioritate și pe drumurile drepte, în funcție de banda pe care circulă.
Astfel, în momentul în care vrei să treci de pe o bandă pe cealaltă, trebuie să acorzi prioritate vehiculelor care se află deja pe acea bandă.
Dacă întâlnești un autobuz care semnalizează ieșirea dintr-o stație prevăzută cu alveolă, de asemenea, ești obligat să-i acorzi prioritate.
Însă, prioritatea poate fi dată și de gabaritul mașinii. Pe drumurile înguste, unde au loc două vehicule în paralel, mașina mai mică trebuie să dea cu spatele:
Dar, dacă un vehicul de transport mărfuri se intersectează cu un autobuz, prioritate are vehiculul de transport persoane. Ceea ce înseamnă că șoferul mașinii de marfă trebuie să manevreze cu spatele.
„În cazul vehiculelor de aceeaşi categorie, obligaţia de a efectua o manevră de mers înapoi revine conducătorului care urcă, cu excepţia cazului când este mai uşor şi există condiţii pentru conducătorul care coboară să execute această manevră, mai ales atunci când se află aproape de un refugiu”, se precizează în Art. 127 (2) din Regulamentul de aplicare a Legii 195/2002.
Așadar, atunci când se intersectează două autoturisme, este indicat să dea cu spatele vehiculul aflat cel mai aproape de un refugiu. Sau de un loc unde poate intra pentru a-i face loc celuilalt să treacă.
Codul Rutier stabilește și care dintre șoferi au prioritate la schimbarea benzi.
„Pe un drum public prevăzut cu minimum 3 benzi pe sens, când conducătorii a două autovehicule circulă în aceeaşi direcţie, dar pe benzi diferite, şi intenţionează să se înscrie pe banda liberă dintre ei, cel care circulă pe banda din dreapta este obligat să permită celui care vine din stânga să ocupe acea bandă”, prevede Art. 106 (1) din legea 195/2002.
Așadar, cei care circulă pe banda 3, de exemplu, au prioritate de intrare pe banda 2 față de cei care circulă pe banda 1. Dar, sunt obligați să permită trecerea celor care rulează deja pe banda 2 înainte de a se încadra.
De asemenea, conducătorii de autovehicule care circulă pe o bandă care se sfârșește, trebuie să permită trecerea vehiculelor care circulă pe banda care continuă, înainte de a se încadra pe aceasta.