Europa de Est devine principalul furnizor de baterii al UE. Ce face România

Publicat: 25 02. 2021, 12:12
Actualizat: 25 02. 2021, 12:12

Europa de Est devine principalul furnizor de baterii al UE, mai multe țări din regiune demarând producția de baterii Li-ion. În poll-position se află Polonia și Ungaria, dar nici România nu stă pe loc.

Intră în Galeria FOTO

Polonia este o poveste de succes în ceea ce privește producția de baterii pentru mașini electrice. Fosta țară comunistă exportă baterii Li-Ion în valoare de 400 de milioane de euro pe lună, ceea ce reprezintă 2% din totalul exporturilor țării. La nevoile actuale ale industriei auto europene, Polonia acoperă aproape o treime din cererea totală pentru aceste produse.

„Polonia se află foarte sus în lanțul de furnizare pentru sectorul producției de mașini electrice. Este al cincilea cel mai mare furnizor global de baterii litiu-ion și componentele acestora și cel mai mare din Europa”, declară pentru Politico Jan Wisniewski de la PSPA, asociația poloneză pentru combustibili alternativi.

Europa de Est este principalul furnizor de baterii Li-Ion al UE

Polonia datorează o mare parte din succesul său pe piața de baterii Li-Ion fabricii LG din Kobierzyce, în sud-vestul țării. Este cea mai mare fabrică de baterii pentru vehicule electrice din Europa și este pe cale să devină cea mai mare din lume. Asta după ce guvernul polonez a anunțat că urmează să investească 300 de milioane de euro pentru extinderea acesteia.

Grupul coreean SK Innovation, rivalul celor de la LG, a anunțat  luna trecută că plănuiește să cheltuiască 2.3 miliarde de dolari pentru a construi o centrală de 30 GWh în Ungaria. Compania deja deține două astfel de centre de producție. De asemenea, și InoBat Auto are în vedere o altă astfel de centrală în Slovacia, care ar urma să fie construită în parteneriat cu compania americană Wildcat Discovery Technologies.

Cum se descurcă România în cursa pentru mobilitatea electrică

Chiar dacă România nu s-a aflat pe radarul marilor producători de baterii și nici nu a reușit să atragă în ultima vreme investiții importante în industria auto, lucrurile s-ar putea schimba. Rombat, principalul furnizor de baterii de pe piața locală, a anunțat că a finalizat prima sa fabrică pentru producerea de baterii Li-Ion. Producția ar urma să înceapă în a doua jumătate a anului, până atunci compania aflându-se în căutare de contracte.

Rombat deține o fabrică lângă București în care va produce baterii Li-Ion. Producerea acestora reprezintă o provocare pentru producătorul român, dar va permite Rombat să țină pasul cu evoluția tehnologică la nivel mondial și să profite totodată de noile oportunități ale pieței. Pilele Li-ion produse de Rombat sunt furnizate companiei Prime Motors, la care Rombat deține o participație de 35%, pentru producerea de baterii. Compania negociază cu mai mulți constructori europeni contracte de furnizare a bateriilor produse în parteneriat cu Rombat.

În prezent, România produce mașini electrificate în fabrica Ford de la Craiova. Integrarea locală a producției de baterii Li-Ion ar aduce Ford un avantaj competitiv major și ar putrea scuti compania de problemele de producție generate de lipsa anumitor componente. În prezent, Ford a anunțat că va întrerupe producția la Craiova din cauza lipsei de componente electronice – o problemă generală a industriei auto.