EuroNCAP pregătește cea mai mare schimbare din ultimul deceniu
EuroNCAP pregătește cea mai mare schimbare din ultimul deceniu în procedura de testare a mașinilor noi. Organismul european adresează astfel mai multe probleme constatate de-a lungul anilor în ceea ce privește procedura de testare.
Procedura de testare a siguranței mașinilor este schimbată de EuroNCAP la fiecare doi ani. Este și motivul pentru care o mașină care a obținut calificativul maxim la lansare, poate să dezamăgească la facelift, în cazul în care este retestată după noile reguli.
Pentru 2020, organismul european pregătește schimbări majore, menite să ducă la creșterea siguranței oferite în caz de accident. Printre acestea, o compensare a mărimii și masei unei mașini în cazul unui accident cu o mașină mai mică. Practic, mașinile mari și grele vor fi penalizate dacă se consideră că vor produce consecințe grave în cazul unui accident cu o mașină de mici dimensiuni.
Pentru aceasta a fost introdus un test de impact cu o barieră deformabilă aflată în mișcare – o situație frecventă a accidentelor produse frontal. În cazul testului de impact cu o barieră deformabilă, aceasta este mișcată cu o viteză de 50 km/h – identică cu cea a mașinii testate și se suprapune pe 50% cu suprafața frontală a mașinii. Testul reproduce destul de realist un impact frontal la trecerea unei mașini peste axul drumului.
EuroNCAP pregătește cea mai mare schimbare. Care este motivul
Noul test a fost introdus tocmai pentru că mașinile mari și grele, cum sunt SUV-urile, se comportă în mod tradițional bine la testele de impact, dar produc consecințe devastatoare pentru ocupanții unei mașini mici în cazul unui accident frontal. Testul cu bariera deformabilă mobilă recunoaște acest lucru și penalizează mașinile care au o structură de rezistență prea rigidă, în măsură să transmită o proporție mare din forța de impact către mașina mai ușoară.
O altă schimbare a fost operată în ceea ce privește testele la impactul lateral, în sensul creșterii severității impactului. Pentru prima oară va fi evaluat impactul pe partea opusă șoferului, precum li consecințele acestuia asupra interacțiunii dintre șofer și pasagerul din față în caz de accident lateral.
În domeniul sistemelor de asistență, noile teste vor evalua, pe lângă sistemele de frânare automată în situații de urgență, și cele care monitorizează starea șoferului, respectiv detectoarele de oboseală. În plus, este evaluată comportarea mașinii după accident – informațiile disponibile pentru echipele de intervenție, cât de ușor se pot deschide ușile și extrage pasagerii răniți din interior, funcțiile avansate oferite de sistemul eCall de apelare automată a serviciilor de urgență.
EuroNCAP testează siguranța mașinilor noi în caz de accident, oferind o indicație clară și punând astfel presiune pe producători să ofere o protecție superioară a ocupanților mașinii în caz de accident. Printre cele mai sigura mașini testate anul trecut de EuroNCAP se află și modelul fabricat la Craiova, Ford Puma.