De multe ori circulația în sensul giratoriu pune probleme șoferilor. De exemplu, ești obligat să semnalizezi atunci când circuli în interiorul unei astfel de intersecții?
Sensul giratoriu a fost conceput pentru a fluidiza traficul și a permite trecerea printr-o intersecție fără a mai sta la semafor.
Deși a fost inventat de mai bine de 100 de ani și e întâlnit în toată lumea, nu toți șoferii știu exact cum se acordă prioritate într-o astfel de intersecție. Și nici nu semnalizează corect atunci când circulă în sensul giratoriu.
Prima intersecție circulară a fost concepută în Statele Unite ale Americii, în 1904, în zona Manhattan. A fost imediat preluată ideea și în alte zone ale Americii, iar în 1907 a fost dată în folosință Piața Arcului de Triumf din Paris, sistematizată în același mod circular.
A devenit, în timp, una dintre cele mai eficiente modalități de fluidizare a traficului auto din toată lumea.
Regula generală este simplă: indiferent de direcția din care vii, trebuie să acorzi prioritate mașinii aflate în interiorul sensului giratoriu.
Practic, vehiculul care a intrat în sensul giratoriu are prioritate de trecere față de oricare alt vehicul.
Odată cu dezvoltarea infrastructurii, însă, am ajuns să avem sensuri giratorii cu 2, 3, chiar 4 benzi de circulație.
Aceste benzi, chiar dacă sunt circulare, îi obligă pe șoferi să respecte aceeași regulă ca în cazul celor de pe drumurile drepte. Adică, să semnalizeze când trec de pe o banda pe alta și să acorde prioritate celor aflați pe acea bandă.
„În cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic”, prevede Codul Rutier la Art 107, pct. 1 (1).
Conform graficului de mai sus, șoferul mașinii de culoare portocalie (linie albastră) e obligat să acorde prioritate mașinii de culoare verde (linia roșie). Fiindcă efectuează o schimbare de bandă pentru a ieși din sensul giratoriu, în timp ce mașina verde își păstrează banda.
Practic, atunci când ne aflăm într-un sens giratoriu pe banda 2 și vrem să ieșim, dăm semnal dreapta. După ce ne-am asigurat că nu circulă altă mașină pe banda 1, putem părăsi giratoriul.
Legea stabilește că un conducător auto e obligat să semnalizeze de fiecare dată când schimbă direcția de mers. La fel și în cazul în care trece de pe o bandă pe alta. Iar acest semnal trebuie dat înainte de efectuarea manevrei.
Iar această regulă se aplică și în cazul celor care circulă în sensul giratoriu. În primul rând, legea stabilește că ești obligat să semnalizezi schimbarea direcției cu cel puțin 50 m. înainte, dacă circuli în localitate. În afara localității, ești obligat să semnalizezi cu 100 m. înainte.
Astfel, în momentul în care ne aflăm în sensul giratoriu, trebuie să semnalizăm direcția în care urmează să ne continuăm deplasarea. Dacă vom vira pe prima ieșire, atunci dăm semnal dreapta și îl ținem activat pe tot parcursul manevrei.
Dacă vom părăsi sensul giratoriu la a 2-a ieșire, atunci ținem semnalul stânga activ până trecem de prima ieșire. Apoi activăm semnalul dreapta, până părăsim giratoriul. Sau, dacă alegem a 3-a ieșire, atunci ținem semnalul stânga activat până trecem de ieșirea numărul 2.
Astfel, atât șoferii din spate, cât și cei care așteaptă să intre în sensul giratoriu vor ști în ce direcție ne vom deplasa.
Deci, șoferii ar trebui să semnalizeze dinainte de a intra în sensul giratoriu direcția de mers, dar și în timp ce se află în interiorul acestei intersecții.
Fiecare accident are particularitățile sale, astfel că nu poate fi aplicată o soluție generală. Sunt analizate o serie de aspecte referitoare la acordarea de prioritate, semnalizarea intenției, viteza de deplasare, s.a.
Și poate fi stabilită atât vinovăția unuia dintre conducătorii auto, cât și culpa comună, în funcție de fiecare situație în parte.
Polițiștii care anchetează producerea unui accident, analizează, printre altele, dacă:
Iar în funcție de acești factori, dar nu numai, se stabilește gradul de vinovăție al fiecărei persoane implicate într-un accident de circulație.