Ești obligat să folosești anvelope de vară în sezonul cald? În ce lună trebuie înlocuite cauciucurile de iarnă
Toți șoferii sunt obligați să echipeze mașina cu un set de cauciucuri de iarnă atunci când circulă pe zăpadă. Dar sunt obligați și în sezonul cald să le înlocuiască și să folosească anvelope de vară?
Lipsa anvelopelor de iarnă, atunci când drumul e acoperit cu zăpadă sau gheață se sancționează cu o amendă de până la 3.300 de lei.
În plus, va fi reținut certificatul de înmatriculare al mașinii. Ceea ce înseamnă că vehiculul nu mai poate fi condus până nu o e echipat corespunzător.
Ești obligat să folosești anvelope de vară în sezonul cald?
Legea din România nu stabilește, în schimb, ca în sezonul cald să se utilizeze anvelope de vară.
Ceea ce înseamnă că șoferii pot circula și în lunile „de foc” cu anvelope de iarnă, chiar dacă asta reprezintă un pericol.
„Anvelopele de iarnă sunt foarte periculoase vara. Ele sunt concepute să asigure o aderență optimă doar în sezonul rece, când e frig afară și asfaltul e rece. În schimb, vara sunt foarte periculoase. Aderența lor scade destul de mult și asta poate reprezenta un pericol și pentru alți participanți la trafic. Cel mai bine e ca iarna să folosești anvelope de iarnă și vara pe cele de vară”, a declarat multiplul campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, pentru ProMotor.
În plus, pe timp de vară anvelopele de iarnă se vor supraîncălzi și se vor deteriora mult mai repede. Iar distanțele de frânare vor fi mai mari decât în cazul cauciucurilor de vară.
Lege pentru cauciucuri de iarnă
Legislația din România stabilea, până în 2011, că în perioada noiembrie – martie, toate vehiculele trebuie echipate cu anvelope de iarnă. Această prevedere a fost eliminată, însă, iar acum nu mai contează luna sau perioada din an.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni […] conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie echipat cu anvelope de iarnă”, se precizează în Art. 102, alin 6.1, din legea 195/2002.
Așadar, indiferent că e vară sau iarnă, șoferii pot fi sancționați dacă nu au montate anvelope de iarnă și circulă pe un drum cu zăpadă.
Deci, nu există o lună anume în care ar trebui montate anvelopele de iarnă sau cele de vară. În general, atunci când temperaturile medii din timpul zile scad sub 7 grade Celsius, ar trebui să folosim cauciucurile de iarnă.
Iar când temperatura e peste 7 grade Celsius, ar fi indicat să montăm anvelopele de vară.
Cum verifici nivelul de uzură al anvelopei
Indiferent că sunt de iarnă sau de vară, anvelopele trebuie să nu fie uzate mai mult decât prevede lege.
Nivelul de uzură al anvelopelor poate fi determinat printr-o simplă verificare vizuală, fără aparate de specialitate.
Cel mai important indicator al uzurii unui pneu este banda de rulare a acestuia. Practic, singura parte a pneului care asigură aderența la șosea.
Înălțimea profilului determină starea de uzură a anvelopei. Astfel, cu cât profilul este mai mic, cu atât aderența și controlul asupra mașinii vor scădea.
De regulă, banda de rulare a unei anvelope noi trebuie să aibă minimum 9-11 mm înălțime. În interiorul acestor profile există mici linii de ghidaj. În momentul în care profilul s-a tocit și a ajuns la nivelul acestor linii de ghidaj, atunci anvelopa trebuie înlocuită pentru că este prea uzată.
Amenda pentru anvelope uzate sau neconforme
Lipsa anvelopelor de iarnă când circulă pe un drum acoperit cu zăpadă sau gheață e sancționată cu o amendă de până la 3.300 de lei.
În plus, va fi reținut certificatul de înmatriculare al mașinii. Ceea ce înseamnă că vehiculul nu mai poate fi condus până nu o e echipat corespunzător.
Dar, această sancțiune se aplică și celor care merg cu anvelope uzate.
În schimb, șoferii care circulă vara cu anvelope de iarnă nu vor fi sancționați, dacă acestea sunt conforme iar drumul nu e acoperit cu polei, gheață sau zăpadă.
Anvelope de vară 195 65 R15, ce înseamnă?
Anvelopele nu sunt universale, iar dimensiunile lor variază în funcție de fiecare autoturism.
Printre cele mai întâlnite modele de anvelope de vară sunt cele cu dimensiunea „195 65 R15”.
Iată ce înseamnă fiecare dintre aceste cifre:
- 195 – indică lățimea anvelopei sau a secțiunii. Aceasta este redată în milimetri și o interpretăm ca lățimea maximă, atunci când este montată corect. Lățimea reală a anvelopei este influențată de janta pe care este montată;
- 65 – reprezintă raportul de înălțime, mai exact, în cazul de față, anvelopa reprezintă 65% din lățimea anvelopei, mai exact 126,75mm;
- R – radialul, indică faptul că anvelopa are o construcție radială, mai exact are firele din pliuri extinse, până la talon. Aceste fire sunt de regulă dispuse în unghiuri la 90 de grade;
- 15 – reprezintă diametrul interior al cauciucului în inch. Acesta mai este numit și golul anvelopei sau locul în care se montează janta.
Atât la cauciucurile de vară 195 65 R15, cât și la restul modelelor, trebuie să mai ținem cont și de indicii de încărcare și indicii de viteză.
Indiciile de încărcare ne arată sarcina maximă pe care o anvelopă o poate suporta la presiunea ideală. Între acești doi indici există și o legătură, întrucât indicele de viteză ne arată viteză maximă a autovehiculului la care anvelopa este certificată să suporte în condiții de maximă siguranță sarcina menționată în indicele de încărcate.
Dimensiunile anvelopelor le regăsim în cartea de identitate a mașinii și în talon.
De asemenea, acestea sunt notate, în general, și pe pragul mașinii sau pe anvelopele pe care mașina le are din fabrică.