Este oficial: Polițiștii vor putea dispune ridicarea mașinilor parcate pe trotuar
Polițiștii vor putea dispune ridicarea mașinilor parcate pe trotuar sau pe alte spații, dacă împiedică astfel circulația altor vehicule sau pun în pericol participanții la trafic. Prevederea apare într-un proiect de lege adoptat marți de comisia de transporturi a Camerei Ceputaților și care urmează să primească votul final în plenul Camerei.
Proiectul de lege a fost depus la Senat în luna mai, inițiativa aparținându-i lui Cătălin Drulă de la USR. Acesta a arătat, în expunerea de motive, că forma actuală a Codului Rutier prevede că ridicarea mașinilor poate fi dispusă de polițiști doar dacă mașinile sunt staționate pe partea carosabilă.
„Prin urmare, dacă un vehicul este staționat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliția nu poate în prezent dispune ridicare acestuia. Prin această formulare, poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”, arată inițiatorul proiectului.
Inițiativa legislativă aprobată marți de comisia de transporturi a Camerei Deputaților elimină sintagma „pe partea carosabilă” din prima propoziție a articolului 64, aliniatul (1) din OUG 195/2002 (mai cunoscută sub denumirea generică de „Codul Rutier”). Aceasta va avea, astfel, următorul text:
„Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar. Ridicare și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”.
„Lipsa locurilor de parcare și politicile de mobilitate urbane defectuoase sunt probleme reale în orașele României. În același timp, pietonii sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic, expuși pericolului asupra vieții. Poliția are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există. Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliție, a reclamațiilor cetățenilor, dar și administrațiilor locale”, se mai arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat în plenul Camerei Deputaților, promulgat de Președintele României și publicat în Monitorul Oficial.
sursa: Profit.ro