Este oficial: Mașinile care au tahograful măsluit vor fi imobilizate de autorități

Publicat: 30 03. 2021, 12:08
Actualizat: 30 03. 2021, 12:08

România continuă introducerea în legislația națională a noilor prevederi europene în domeniul transporturilor. O modificare a legii prevede că mașinile despre care se bănuiește că au tahograful măsluit vor putea fi imobilizate de autorități.

Intră în Galeria FOTO

Mai multe schimbări majore în legislația privind transporturile rutiere au fost anunțate la nivelul Uniunii Europene. Acestea vor fi transpuse în legi aplicabile pe teritoriul României, iar procesul a început deja. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat în dezbatere publică un proiect de ordin care va duce la înăsprirea măsurilor pentru controlul perioadelor de odihnă pentru șoferii profesioniști, dar și modul în care vor fi instalate și utilizate tahografele.

Astfel, potrivit proiectului de ordin, în cazul în care vor exista bănuieli legate de modificarea sistemului de înregistrare a activității mașinii, aceasta va fi dusă la un atelier autorizat, pentru teste suplimentare, și, în cazul în care se descoperă că s-a umblat la tahograf, plăcuțele de înmatriculare ale mașinii de transport vor fi reținute.

În acest context, integritatea tahografelor reprezintă o condiție esențială pentru ca autoritățile să poată verifica respectarea perioadelor de conducere și repaus obligatorii. Prin urmare, noile măsuri stabilesc faptul că autoritățile vor putea reține plăcuțele de înmatriculare ale mașinii în cazul în care se constată că s-a umblat la sistemele de înregistrare a activității (tahografe). Înainte de asta, însă, mașina va trebui dusă la un service autorizat din apropiere, pentru a verifica integritatea tahografului.

Mașinile care au tahograful măsluit vor fi imobilizate. Ce trebuie să știe șoferii

„În cazul în care, în urma verificărilor efectuate se detectează un dispozitiv de manipulare a tahografului, (…) inspectorul aplică imobilizarea autovehiculului, prin reținerea plăcuțelor de înmatriculare, până la îndeplinirea condițiilor legale pentru continuarea transportului”, scrie, mai exact, în proiectul de ordin.

Același proiect mai impune ca firmele de transport rutier să organizeze activitatea șoferilor în așa fel încât aceștia „să poată, în fiecare perioadă de trei sau patru săptămâni consecutive, după caz, să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului unde se află locul normal de staționare al conducătorului auto și unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reședință al conducătorului auto”.

Acest lucru e necesar pentru ca șoferii să poată petrece „cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore, luată în compensație pentru perioadele de repaus săptămânal reduse”.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene șoferii profesioniști pot fi amendați o singură dată pentru lipsa înregistrărilor tahografului într-o perioadă de 29 de zile.