Codul Rutier stabilește condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un vehicul pentru a circula pe drumurile publice. De exemplu, este legal să folosești iarna anvelope diferite sau trebuie să fie toate la fel?
În România există trei tipuri principale de anvelope auto. Sunt cele de vară, cele de iarnă și un mix între acestea, care poartă denumirea de „all-season”.
După denumire, este destul de evident că, în sezonul rece, este indicat ca mașina să fie echipată cu anvelope de iarnă. Sau, pentru cine vrea o variantă mai ieftină, dar deloc recomandabilă, cauciucuri all-season.
Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur. Acestea asigură o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald.
În schimb, când suprafața de rulare este rece, aderența se reduce considerabil. De aceea, mai ales când circulați pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, este obligatoriu ca vehiculul să fie echipat cu anvelope de iarnă.
Acestea conțin un cauciuc mult mai moale, care are aderență bună pe temperaturi reduse.
Anvelopele all-season sunt o combinație între cauciucurile de vară și cele de iarnă. Pentru că nu sunt nici la fel de rigide ca anvelopele de vară, nici moi ca cele de iarnă.
Practic, reprezintă un compromis destinat șoferilor cu buget redus. Dar care nu conferă aderența optimă nici vara, nici iarna.
„Anvelopa all-season este un compromis. Chiar și cea mai slabă anvelopă de iarnă este mai bună decât cea mai bună anvelopă all-season. Într-adevăr, decât să mergi iarna cu anvelope de vară, mai bine cu cele all-season. Dar, ar fi bine să le evităm”, a declarat Titi Aur pentru ProMotor, expert în conducere defensivă.
Fostul pilot de raliuri a explicat și de ce e indicat să folosim anvelope de calitate.
„Atunci când mergem cu mașina, fiecare roată calcă pe asfalt cu suprafața echivalentă a unei palme. Noi, practic, avem patru palme puse pe sol. Atunci când vrem să frânăm sau să evităm, trebuie să facem în așa fel încât această suprafață să fie cât mai eficientă. De asta e important ca vara să avem anvelope de vară și iarna să fie cauciucuri de iarnă”, a explicat Titi Aur.
Pentru că acest compromis s-a dovedit periculos, în Germania, de exemplu, anvelopele all-season urmează să fie interzise.
Legea stabilește că toate vehiculele care circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă sunt obligate să fie echipate cu anvelope care au marcat pe lateral simbolul „M+S”. Aceste litere înseamnă Mud & Snow (Noroi & Zăpadă).
În plus, gradul de uzură al acestora nu trebuie să fie sub marcajul aflat în interiorul anvelopei.
Așadar, toate cele patru cauciucuri trebuie să respecte aceste criterii: nivel de uzură redus + anvelopă corespunzătoare drumului.
De exemplu, mașina poate circula legal chiar și dacă are 2 cauciucuri de vară, unul de iarnă și unul all-season, dacă drumul nu e acoperit de zăpadă și acestea nu sunt uzate dincolo de limita legală.
Dar, dacă te afli pe un drum cu polei și ai, de exemplu, 3 anvelope de iarnă și una de vară, atunci încalci legea.
Iar amenda într-o astfel de situație ajunge până la 2.900 de lei. În plus, poliția poate dispune reținerea certificatului de înmatriculare.
Dincolo de aspectul legal, este o problemă de siguranță. Pentru că fiecare tip de anvelopă are anumite caracteristici de aderență.
Astfel, dacă ai toate anvelopele la fel, toate cele 4 roți se vor comporta la fel în cazul unei frânări de urgență. În plus, nivelul de uzură va fi similar la toate cauciucurile.
Dar, dacă ai anvelope diferite, mașina poate scăpa de sub control chiar și într-un viraj mai strâns. Sau la o frână bruscă. Și asta se poate întâmpla și când folosești anvelope de același tip, dar de la producători diferiți sau cu nivel diferit de uzură.
De aceea, se recomandă ca toate cele 4 anvelope să fie la fel. Iar când una sau două se apropie de nivelul maxim de uzură, să fie toate înlocuite, chiar dacă celelalte ar mai putea fi folosite câteva mii de kilometri.