Majoritatea șoferilor știu că nu este legal, pe autostradă, să circuli pe banda de urgență. Dar, daca șoseaua este complet blocată, poți folosi această bandă specială pentru a avansa?
Regulile în ceea ce privește circulația pe autostradă sunt puțin diferite față de alte categorii de drumuri.
În primul rând, viteza de deplasare este superioară, cu limite ce ajung la 130 km/. De asemenea, se interzice accesul vehiculelor lente și al nașinilor de la școala de șoferi.
Dar, o altă diferență e numărul de benzi de circulație, minimum două, și existența unei benzi de urgență, care, uneori, devine bandă de accelerare sau de decelerare.
Banda de urgență, conform legii, este interzisă utilizării de către autovehicule, cu excepția celor de urgență.
,,Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar”, se precizează în Articolul 74 (3) din legea circulației.
Așadar, numai în cazul în care vehiculul a suferit o avarie sau unul dintre ocupanți are o problemă de sănătate, poți utiliza această bandă.
Banda de urgență este delimitată cu o linie albă continuă de celelalte benzi ale autostrăzii. Lățimea benzii de urgență este, în general, de 3,3 metri.
În afara cazurilor de urgență, este strict interzisă oprirea mașinilor pe banda de urgență sau în zonele de refugiu ale autostrăzilor. Cazuri de urgență înseamnă o pană de cauciuc, o altă defecțiune care împiedică deplasarea mașinii sau daca șoferului sau unui pasager din mașină i s-a făcut rău.
Nu este permisă oprirea pe banda de urgență pentru a vorbi la telefon, dacă ai obosit sau dacă ai nevoie la toaletă. Pentru aceste situații există spațiile de servicii și parcările de pe autostrăzi.
Chiar și atunci când drumul e complet blocat, nu ai voie să circuli pe banda de urgență. Oprirea nejustificată sau circulaţia pe această zonă specială se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni 4 sau 5 puncte-amendă.
În zonele de intrare sau ieșire de pe autostradă, banda de urgență devine bandă de accelerare sau decelerare.
„Conducătorii de autovehicule care intră pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor și să nu stânjenească în niciun fel circulația acestora”, stabilește Art. 169 (1) din OUG 195/2002.
Banda de accelerare are o lungime de cel puțin 300 de metri și are rolul de a permite șoferilor care vin de pe breteaua de acces să atingă o viteză superioară.
De exemplu, dacă s-ar intra pe autostradă cu o viteză de 30 km/h, unde alte vehicule circulă chiar și cu peste 130 km/h, riscul de a fi lovit din spate este foarte mare. În schimb, banda de accelerare e menită să permită celor care intră să ajungă la o viteză cât mai apropiată de limita maximă, înainte de a intra pe banda 1 a autostrăzii.
De cealaltă parte, banda de decelerare are rolul de a permite reducerea treptată a vitezei, fără a afecta restul șoferilor care circulă pe autostradă.