Este legal să circuli cu o mașină care are puncte de rugină?
Pentru a avea dreptul să circule pe drumurile, vehiculele trebuie să îndeplinească anumite criterii minime de siguranță. Însă, în situația în care pe la praguri, pe caroserie sau în alte zone de sub mașină apar puncte de rugină, mai este legal să circuli cu mașina?
Rugina este o mare problemă cu care se confruntă șoferii, în special cei care au mașini mai vechi.
Din cauza umezelii sau a substanțelor chimice aruncate pe șosea iarna, caroseria poate fi afectată de coroziune. Cele mai vulnerabile zone sunt pragurile, aripile și podeaua vehiculului.
Însă, atunci când apar punctele de rugină, mai poți circula, legal, cu mașina?
Este legal să circuli cu o mașină care are puncte de rugină?
Dreptul de a circula cu o mașină pe drumurile publice este acordat în urma unei Inspecții Tehnice Periodice (ITP). În cazul mașinilor noi, acestea primesc automat ITP cu o valabilitate de 3 ani.
Apoi, la fiecare 2 ani, șoferii trebuie să meargă cu mașina la stațiile autorizate de Registrul Auto Român pentru a fi verificată tehnic. Iar vehiculele mai vechi de 12 ani, conform legii, trebuie inspectate anual.
În cadrul acestor verificări, mașina este supusă mai multor teste și trebuie să îndeplinească o serie de criterii minime de siguranță. Iar prezența ruginei e un factor care poate duce la respingerea la ITP.
„Dacă ai rugină pe praguri, pe aripi sau pe sub mașină, nu cred că mai e cineva care să te treacă la ITP. Așa că, înainte de verificare, fie trebuie remediate zonele ruginite, fie înlocuite cu totul. Altfel, mașina nu va trece de ITP”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
De asemenea, dacă vehiculul e oprit în trafic și sunt constatate defecțiuni majore sau periculoase, se va suspenda pe loc certificat de înmatriculare.
„Dacă punctele de rugină sunt superficiale, de mici dimensiuni și în zone care nu afectează structura și integritatea mașinii, nu e neapărat o problemă. Dar, trebuie rezolvate cât mai repede, pentru că rugina va „mânca” tabla în continuare. Astfel că, atunci când observi primele puncte de rugină, trebuie să mergi cu mașina la tinichigerie”, a mai spus mecanicul.
Defecte din cauza cărora nu se acordă drept de circulație
Deficientele care pot fi constatate la ITP sunt încadrate în 3 categorii:
- minore;
- majore;
- periculoase.
În cazul în care mașina are probleme majore sau periculoase, atunci va fi respinsă și nu va primi drept de circulație. Iar proprietarul va avea la dispoziție 30 de zile pentru a remedia defectele.
Printre problemele care duc la respingerea mașinii la ITP se numără:
- sistem de frânare ineficient;
- defecțiuni la sistemul de iluminare;
- caroserie afectată de rugină;
- semne ale unui accident;
- emisie prea mare de noxe, etc.
Oricare dintre aceste deficiențe, dacă sunt constatate în trafic, pot duce la reținerea talonului auto și suspendarea dreptului de circulație pentru respectivul autovehicul.