Este legal să activezi funcția „pilot automat” în localitate? Ce sancțiuni riscă șoferii
Majoritatea mașinilor sunt dotate, în prezent, cu funcția de pilot automat, care asigură un plus de confort la drum lung. Dar șoferii trebuie să fie atenți, pentru că activarea acestei funcții poate fi sancționată, în anumite condiții.
Pilotul automat sau funcția de „cruise control” a devenit aproape obligatorie pentru orice mașină nouă.
Oferă un plus de confort șoferilor, la drum lung, și asigură un consum mai bun de carburant.
Ce este funcția de „cruise control” și cum se utilizează
„Cruise control” are rolul de a stabili și a menține o viteză constantă, în momentul în care e activat. În România, această funcție poartă denumirea de „pilot automat”.
Practic, cu ajutorul unui buton aflat pe volan sau pe bord, activezi pilotul automat. Cu ajutorul acestuia setezi viteza maximă sau minimă a mașinii. Odată stabilită viteza de croazieră, poți ridica piciorul de pe pedala de accelerație. Mașina va menține singură acea viteză, indiferent de înclinația drumului.
Sistemele complexe oferă și posibilitatea de a menține o distanță constantă față de mașina din față. Și chiar de a menține vehiculul pe o anumită bandă de circulație.
De aceea, în special pe autostradă, au fost filmați șoferi care nu mai țineau nici mâinile pe volan, deși acest lucru este interzis.
Pentru a dezactiva pilotul automat, poți apăsa pe același buton care l-a activat. Sau poți apăsa frâna ori pedala de ambreiaj.
Primul „pilot automat” a fost montat pe o locomotivă cu aburi
Pilotul automat nu e o invenție tocmai modernă. A fost utilizat prima dată pe o locomotivă cu aburi, în secolul al XVIII-lea. Acesta era un sistem mecanic și avea rolul de a menține o viteză constantă.
Chrysler a fost producătorul auto care a folosit pentru prima dată un astfel de sistem în 1958, pe modelul Imperial. Acesta folosea un mecanism electric pentru a ajusta poziția clapetei de accelerație, iar maneta care îl controla era amplasată pe bord.
Iar în anii `70, producătorii auto americani au început să doteze mașinile cu această funcție, pentru a reduce consumul de carburant.
Este legal să activezi funcția „pilot automat” în localitate?
În general, această funcție e utilă pe autostradă sau pe drumurile drepte, unde viteza de deplasare nu variază foarte mult.
În localitate, fie că vorbim de sat, comună sau oraș, viteza maximă de deplasare poarte alterna foarte mult. Pentru că sunt treceri de pietoni, intersecții, zone cu limitări de viteză și diverse alte obstacole.
De aceea, funcția de pilot automat în localitate se poate dovedi ineficientă. Ba chiar îți poate aduce și o amendă.
Pentru că, de exemplu, poți seta ca mașina să nu depășească 50 km/h, cât e viteza maximă admisă în localitate. Dar poți trece printr-o zonă unde viteza maximă e de 30 km/h, pentru că se află în apropierea unei treceri de pietoni sau a unei școli. Iar dacă ai ghinionul ca în acea zonă să fie un radar, atunci poți primi o amendă de până la aproape 500 de lei.
Dar situația poate fi și mai gravă. Pentru că s-a constatat că în momentul în care e activat pilotul automat, șoferul tinde să nu mai fie foarte atent la drum. Iar viteza de reacție și acționare a frânei este mai mică. Astfel, se poate să nu observe la timp o trecere de pietoni, o intersecție unde e obligat să cedeze trecerea sau o altă mașină care iese de pe un drum lateral. În oricare dintre aceste situații poți să primești amendă și chiar să-ți fie suspendat permisul de conducere. Sau, mai grav, poți să produci un accident de circulație.
De aceea, chiar dacă este legal să activezi funcția „pilot automat” în localitate, nu este recomandat să o faci.