Este bătut în cuie: Când vom putea circula pe magistrala 5 de metrou
Bucureștenii se întreabă de ani buni când vor putea circula pe magistrala 5 de metrou, după ce numeroase promisiuni ale ministerului Transporturilor au rămas neîmplinite. Un alt ministru al transporturilor ne promite acum o nouă dată la care va fi dat în circulație metroul de pe magistrala 5.
Premierul Ludovic Orban, a declarat vineri, după vizita de pe Magistrala 5 Eroilor-Drumul Taberei, că aceasta va putea fi folosită în iunie 2020. „Au existat probleme de diferite naturi la staţia Parcul Drumul Taberei”, a spus acesta.
Orban a mai anunţat că în cazul în care termenul nu va fi respectat, statul nu va fi responsabil de acest fapt. „Dacă cumva nu se finalizează la termen nu va fi în niciun caz răspunderea actorilor instituţionali ai beneficiarilor, ci pur şi simplu o proastă organizare”, a declarat acesta.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a explicat că termenul lucrărilor este asumat de directorul companiei Metrorex prin semnătură şi a anunţat că fostul director al Metrorex Marin Aldea i-a comunicat că l-a informat pe fostul ministru Răzvan Cuc despre imposibilitatea de a finaliza magistrala 5 de metrou în 2019.
„Am trecut la o altă etapă de a face politică în România. Este inadmisibil să spui, să repeţi obsesiv că acest obiectiv va fi dat în folosinţă la sfârşitul anului 2019, când tu ştiai foarte bine că acest lucru nu se poate întâmpla. L-am întrebat pe fostul director Aldea de ce a dezinformat ministrul şi opinia publică şi mi-a spus că dânsul i-a comunicat domnului ministru că nu se poate finaliza acest obiectiv, în schimb dânsul a ţinut morţiş să spună 2019. Astăzi, când vorbim vă prezind un document asumat sub semnătura conducerii Metrorex sub semnătură, nu poveşti, prin care aceste termene trebuie respectate. Avem astăzi trei contracte, ca să nu tot discutăm de ce suntem aici, riscăm să nu finalizăm în iunie 2020″, a declarat Lucian Bode.
Premierul a expus situaţia celor trei contracte de structură, finisaje şi automatizare, ale căror termene au fost depăşite cu ani de zile.
„Avem contractul pe structură, 95% finalizat, dar, început în 2011, avea termen 2014. Avem contractul pe finisaje, început în 2015, avea termen 2017, astăzi este 73% finalizat. Şi avem contractul pe automatizări, proiectul tehnic este depus, are termen şase săptămâni din momentul finalizătii părţii de structură, şase săptămâni, în 15 aprilie. Constructorul, antreprenorul pe structură mi-a spus foarte clar: finalizăm şi predăm către firma care se ocupă de automatizări. Cei care se ocupă de automatizări au şase săptămâni să predea obiectivul. Am întrebat care este relaţia între stadiul fizic şi stadiul financiar. Răspunsul, relaţia este impecabilă. Atât timp cât relaţia este impecabilă şi noi ne achităm de aceste obligaţii nu văd niciun motiv de ce nu ne-am încadra în aceste termene realiste asumate sub semnătură. Am spus de la începutul preluării mandatului. Toţi directorii de companii care vin la ministru şi propun termene, şi le asumă prin semnătură. Semnătura lor este echivalentă cu semnătura pe actul de dimisie dacă acest lucru nu se întâmplă. Am încredere în doamna Miclăuş (directorul Metrorex n.r.) şi în conducerea Metrorex că acest obiectiv se va finaliza în iunie 2020”, a spus ministrul.
„Iunie 2020 este termenul în care sigur vă vom invita să călătorim împreună pe această magistrală M5”, a asigurat și actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode.
Ministrul a mai spus că Metrorex are mai are de plătit 63 de milioane de lei companiei Astaldi, care se ocupă de lucrările la Magistrala 5. „Acest litigiu nu are nicio legătură cu ritmicitatea şi cu progresul fizic. Noi mai avem, conform unei decizii definitive şi irevocabile a instanţei, de achitat 63 de milioane de lei. Îi vom achita, iar proiectul trebuie să meargă înainte. Aţi auzit care este relaţia între stadiul fizic şi cel financiar: impecabilă”, a declarat acesta.
„Conform celor discutate cu conducerea Metrorex, directorii companiilor care au contracte cu metroul pentru finalizarea acestui obiectiv de investiţii, practic metroul poate fi dat în folosinţă anul viitor, aproximativ în luna iunie. Astea sunt angajamentele care sunt luate de constructori. Am convingerea, în momentul de faţă, că aceștia au toate condiţiile pentru a finaliza lucrările în termenele care au fost convenite, atât condiţiile procedurale, cât şi condiţiile contractuale şi financiare pentru a putea finaliza la termen”, a declarat Ludovic Orban.
Premierul a justificat întârzierile prin problemele apărute la staţia de metrou Parcul Drumul Taberei şi la staţia Academia Militară.
„Din staţiile de metrou, mai sunt 4 staţii care trebuie finalizate, au existat probleme de diferite naturi la staţia Parcul Drumul Taberei unde au fost necesare lucrări de deviere, unde am înţeles că a existat o întârziere din cauza imposibilităţii de a avea acces la Parcul Drumul Taberei care era în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene. De asemenea mai e o problemă tehnică legată de coborârea nivelului pânzei de apă freatică între staţia Parcul Drumul Taberei şi Drumul Taberei. De asemenea, trebuie finalizate lucrările la staţia Eroilor şi la staţia Academia Militară, unde sunt necesare şi lucrări de altă natură”, a explicat Orban.
Fostul ministrul al Transporturilor, Răzvan Cuc şi fostul director Metrorex, Marin Aldea au anunţat în timpul mandatelor că Magistrala 5 de metrou va putea fi dată în trafic în decembrie 2019.