25 de ani de ESP. Ce înseamnă, de fapt, acest sistem și cum funcționează?
Au trecut 25 de ani de la primul automobil echipat cu ESP. Dar ce înseamnă, de fapt, ESP și cum funcționează sistemul?
ESP este un acronim pentru Electronic Stability Program. Îl puteți regăsi și ca ESC – Electronic Stability Control. Primul autoturism echipat cu sistemul de control electronic al stabilității a fost Mercedes-Benz Clasa S Coupe.
Începând cu anul 2015, tehnologia este obligatorie pentru toate mașinile comercializate în Uniunea Europeană. În Statele Unite și în Canada, Controlul Electronic al Stabilității era standard încă din 2011 pentru toate vehiculele cu o masă sub 4,5 tone.
Dar ESP nu este doar încă unul pe lista lungă de acronime pe care le găsim enumerate atunci când verificăm dotările unei mașini. Este abrevierea unei funcții care, în urmă cu un sfert de secol, era o reală inovație.
Prima mașină echipată cu ESP
În luna mai a anului 1995, ESP-ul a ajuns în premieră la un model de serie. Mercedes-Benz Clasa S Coupe a fost urmat de limuzinele S 600 și de SL 600 echipate cu motoare V12, începând cu toamna aceluiași an.
Un incident bizar a avut loc în octombrie 1997. Un Mercedes-Benz Clasa A s-a răsturnat în timpul așa-numitului “test al elanului”, cu un jurnalist suedez la volan. Incidentul a fost considerat un eșec de proporții pentru modelul încă nelansat pe piață. Mercedes a decis să întârzie livrările cu nu mai puțin 12 săptămâni. Între timp, toate mașinile construite au fost echipate cu ESP.
În 1999, Mercedes devenea primul producător auto care instala controlul electronic al stabilității la toate autoturismele sale, ca dotare standard.
BMW și Volvo nu au stat pe gânduri. Și mașinile lor au primit inovatorul ESP.
Cum funcționează Controlul Electronic al Stabilității ESP?
Sistemul a fost dezvoltat în paralel de Daimler-Benz în colaborare cu Bosch și de BMW în colaborare cu Bosch. Toyota lucra, în acest timp, la propriul său sistem care avea același scop.
ESP oferă asistență în situații extreme din punct de vedere dinamic, aplicând forța de frânare asupra uneia sau asupra mai multor roti și – la nevoie – ajustând cuplul livrat de motor. Astfel, ESP-ul îi permite vehiculului să urmeze direcția indicată.
Acesta are la bază sistemele ABS (anti-lock braking system) și ASR (anti-slip control) și funcționează folosind datele furnizate de senzorii Bosch. Acești senzori sunt capabili să detecteze mișcarea de rotație a vehiculului în jurul propriei axe, identificând astfel derapajele și patinajel, intervenind pentru corectarea acestora în câteva milisecunde și ajutându-l pe șofer să recapete controlul asupra vehiculului.