E știință: Roțile cu talon înalt economisesc mai bine combustibilul

Publicat: 30 12. 2020, 15:06
Actualizat: 30 12. 2020, 15:06

Din motive estetice, roțile mașinilor au evoluat prin mărirea jantelor și reducerea talonului anvelopelor. Totuși, roțile mari au și dezavantaje, iar unul dintre acestea se reflectă asupra consumului de combustibil. Roțile cu talon înalt economisesc mai bine combustibilul, iar acest aspect poate părea surprinzător.

Intră în Galeria FOTO

Roțile unei mașini au dimensiuni stabilite de producător în timpul procesului de proiectare. Dincolo de acest aspect, sunt permise variații destul de mari al combinațiilor jante-anvelope, desigur, păstrând dimensiunile exterioare ale roților neschimbate. De aceea, modelele de la baza gamei au jante de dimensiuni mai mici și anvelope cu talon înalt, în timp ce modelele high-end impresionează cu jante mari și anvelope care abia împiedică marginea jantei să atingă asfaltul.

Pentru că roțile nu au doar rol estetic la o mașină, trebuie spus că oricare dintre aceste combinații influențează ținuta de drum a mașinii, dar și confortul resimțit de pasageri. Roțile cu talon înalt amortizează mai bine denivelările și contribuie la confortul călătoriei. De cealaltă parte, un talon jos asigură o stabilitate îmbunătățită în viraje – este motivul pentru care modelele sportive au roți cu talon jos și foarte jos – spaima bordurilor.

Totuși, studii recente au arătat că raportul dintre dimensiunea jantelor și cea a anvelopelor nu influențează doar confortul și stabilitatea. Odată cu proliferarea mașinilor electrice și grija pentru reducerea consumului, oamenii au descoperit că și consumul este influențat de dimensiunea roților. Mai exact, cu cât roțile sunt mai mari, cu atât scade eficiența și crește consumul mașinii.

Roțile cu talon înalt economisesc combustibilul: Cum este posibil?

Desigur, cele mai sensibile la schimbările relativ neglijabile în eficiență sunt mașinile electrice. Autonomia acestora este influențată semnificativ de cele mai mici schimbări în comportamentul mașinii. Tocmai de aceea, este mai ușor să calculăm felul în care dimensiunea roților afectează eficiența unei mașini.

Într-un experiment relevant, cei de la canalul Youtube Engineering Explained au folosit o Tesla Model 3. Condusă cu o viteză constantă de 120 km/h, autonomia mașinii este cu 65 kilometri mai mică în cazul roților de 20 de inchi față de cea asigurată de roțile de 18 inchi. Rezultate similare au fost observate în cazul lui Model S și Model X, chiar dacă diferențele nu au fost atât de pronunțate în cazul mașinilor mai mari.

O influență ceva mai pronunțată asupra autonomiei mașinii o are compoziția cauciucului. Mașinile electrice folosesc anvelope cu rezistență de rulare scăzută, care favorizează eficiența renunțând la o parte din aderență. În cazul în care acestea sunt înlocuite cu anvelope sport performante, autonomia mașinii este afectată semnificativ. Practic, în acest caz mașina pierde 85 de kilometri de autonomie pentru fiecare 320 de kilometri rulați.

O influență majoră asupra autonomiei mașinilor electrice o are și temperatura exterioară. Iată, spre exemplu, ce se întâmplă cu autonomia unei mașini electrice în sezonul rece.

sursa: Motor Authority