SUV-urile au reprezentat cea mai populară categorie în clasamentul mașinilor noi vândute în Europa pe parcursul anului trecut. Modelele accesibile sunt populare pe piața din România, astfel că am ales să analizăm două dintre cele mai răspândite modele și să vedem care este alternativa mai bună în 2024.
Pentru acest comparativ, am decis să punem Dacia Duster față în față cu SsangYong Tivoli facelift, care a fost prezentat anul trecut. Vom face o paralelă atât cu Duster 2, care încă este disponibil, cât și cu Duster 3, care urmează să fie lansat pe piață în lunile următoare.
Ambele modele se încadrează în Segmentul B, fiind SUV-uri de clasă subcompactă, mai mici decât Hyundai Tucson, spre exemplu. Mașinile au dimensiuni similare, pot fi echipate cu transmisii automate, chiar și cu sisteme de tracțiune integrală și se impun prin prețuri competitive.
Până când livrările lui Duster 3 vor începe oficial, clienții încă pot cumpăra exemplare noi de Dacia Duster 2 direct de la producător. Astfel, modelul atât de bine cunoscut de români rămâne valabil pe configurator. Cea mai ieftină versiune, cea echipată cu motorul de 1.0 litri ECO-G, cu 100 CP și transmisie manuală, are un preț de pornire de 17.900 de euro. Pentru acești bani sunt incluse în standard farurile LED, proiectoare de ceață, jante din aliaj de 16 inch, senzori de parcare, sistem multimedia cu ecran de 8 inch și 6 difuzoare și pilotul automat clasic.
De cealaltă parte, SsangYong Tivoli pornește de la 18.890 de euro, preț de listă. Indiferent de versiune, mașina folosește același motor de 1.5 litri turbo, ce dezvoltă 163 CP, în timp ce pe Duster cel mai puternic motor este cel de 1.3 litri, cu 150 CP. Un alt aspect interesant pe Tivoli este că îl poți avea exact așa cum îți dorești: tracțiune față cu transmisie manuală sau automată, tracțiune integrală cu transmisie manuală sau automată. Pe Dacia Duster, singurul mod în care poți avea tracțiune integrală este în combinație cu transmisia manuală în 6 trepte. Cât despre dotări, SsangYong Tivoli vine în standard cu pilot automat, volan îmbrăcat în piele, computer de bord, climatizare manuală, radio cu 6 difuzoare și jante din tablă cu capace.
Dacă vă interesează un motor mai puternic și nu vă deranjează să sacrificați puțin spațiu, atunci Tivoli poate fi alegerea câștigătoare. Cu toate acestea, dacă doriți să vă aventurați și în teren și vreți o mașină mai spațioasă, ce încă poate fi cumpărată cu un motor diesel, atunci mizați pe Duster 2.
Aici datele problemei se schimbă puțin, deoarece Duster 3 oferă un pachet foarte atractiv. Prețul de pornire este similar, Duster 3 având un preț de bază de 18.800 de euro. Versiunea standard vine echipată cu motorul de 1.0 litri, pe GPL, fiind conectată la o transmisie manuală cu 6 rapoarte.
Cu toate acestea, toate versiunile, mai puțin cea de bază, primesc instrumentarul de bord digital și ecranul central de 10,25 inch. De asemenea, Duster 3 va putea fi cumpărat și cu motorizarea full-hybrid de 140 CP, disponibilă și pe Jogger. Va fi și singura modalitate de a avea un Duster de nouă generație cu transmisie automată, iar dacă doriți tracțiune integrală, aceasta va fi disponibilă doar pe motorizarea de 1,2 litri și 130 CP, cuplată cu o cutie manuală cu 6 rapoarte.
Din punct de vedere tehnologic și eficiență, Duster 3 ar putea fi alegerea învingătoare, însă rămâne să vedem cum se comportă mașina în viața reală înainte de a ne da verdictul final.