Probabil că mulți șoferi au fost puși în situația de a frâna pentru a le permite celor care îi depășesc să intre înapoi pe bandă, în fața lor. De exemplu, după câți metri poți reintra pe bandă dacă faci o devansare pe autostradă?
În momentul în care un conducător auto este depășit, are mai multe obligații. Aceste reguli se aplică pe toate drumurile publice, inclusiv de autostradă.
De asemenea, și șoferul care face depășirea trebuie să respecte anumite reguli, altfel poate fi amendat.
Depășirea se poate face, în general, în trei moduri:
Depășirea prin dreapta este interzisă, cu excepția unor situații punctuale, stabilite prin lege.
Regulile pe care conducătorul de vehicul care efectuează depășirea este obligat să le respecte sunt:
Există doar două situații prevăzute în lege care permit depășirea prin dreapta:
De asemenea, poate fi depășit prin dreapta un vehicul care e oprit aproape de mijlocul drumului pentru a efectua un viraj la stânga. Însă această situație e permisă doar dacă drumul e suficient de lat, iar marcajul și indicatoarele rutiere permit efectuarea depășirii.
Pe autostradă sau pe drumurile cu cel puțin 2 benzi pe sens, manevra de trecere în fața unui vehicul care circulă mai lent, pe o altă bandă, se numește devansare.
Codul Rutier nu prevede distanța care trebuie lăsată față de vehiculul devansat înainte de a reintra pe bandă.
„Legea stabilește că cel care e depășit are obligația de a sta cât mai în dreapta și de a nu accelera. Deci, cel depășit trebuie să păstreze distanța, inclusiv prin reducerea vitezei. Sunt situații în care cel care depășește revine prea repede și îl acroșează pe cel depășit. Numai că asta deja e o situație complexă, care trebuie analizata de poliție. Însă, cel mai bine e ca atunci când ești depășit sau devansat, să reduci puțin viteza și să-i permiți, dacă e cazul, celuilalt să intre în fața ta”, a explicat pentru ProMotor instructorul auto Marian Croitoru.
Legea stabilește că toți șoferii care sunt sau urmează să fie depășiți, trebuie:
„Toate aceste reguli de circulație au rolul de a preveni producerea unui accident rutier. Și toți cei care le încalcă sunt vinovați. Astfel, pe autostradă, de exemplu, dacă șoferul care depășește revine prea repede pe banda 1, iar cel depășit a accelerat cu intenția de a nu-i permite să reintre, atunci ambii sunt vinovați de producerea accidentului. Deci, va fi sancționat fiecare pentru abaterea comisă”, a mai explicat Marian Croitoru.
Astfel, chiar dacă un conducător auto face o depășire neregulamentară sau revine prea repede pe banda din care a ieșit, șoferul depășit are obligația de a nu accelera și de a circula cât mai aproape de marginea drumului pentru a evita producerea unui accident.