După câți ani poate un automobil să fie declarat „de epocă”. Care va fi impozitul plătit pentru acesta în 2024

Autor: Radu Țuțulan 25 feb. 2024 Știri auto
După câți ani poate un automobil să fie declarat „de epocă”. Care va fi impozitul plătit pentru acesta în 2024

Pentru a intra în categoria selectă a mașinilor de epocă, un automobil are de parcurs un drum destul de lung și anevoios. Există însă și avantaje atunci când ești proprietar al unui astfel de autovehicul, precum impozitul datorat statului român.

Admirate la parade, în expoziții sau rulând, uneori, pe străzi, automobilele vechi au un lung drum de parcurs până pot intra în categoria vehiculelor de epocă.

Sunt o serie de condiții pe care aceste automobile trebuie să le îndeplinească.

După câți ani poate un automobil să fie declarat „de epocă”

Nu orice mașină veche este neapărat şi una de epocă. Atestatul de vehicul de epocă, în baza căruia proprietarul poate beneficia de prevederile legale în domeniu, este emis de Retromobil Club România (RCR).

RCR are calitatea de autoritate națională a Federației Internaționale a Vehiculelor Istorice, organismul european, membru UNESCO, care reglementează activitatea în domeniul conservării, restaurării și mentenanței vehiculelor istorice.

Pentru a fi atestat ca vehicul istoric, un automobil trebuie să îndeplinească un set de condiții:

  • perioada trecută de la fabricarea vehiculului respectiv trebuie să fie de cel puțin 30 de ani. Se admit replici dacă acestea au fost fabricate sau modificate de cel puțin 30 ani și se poate dovedi acest lucru;
  • vehiculele nu trebuie destinate folosirii zilnice. Sunt folosite ocazional, la manifestări ale vehiculelor istorice sau pentru hobby, mentenanță, inspecții RAR;
  • vehiculele trebuie să fie originale sau restaurate original, să fie în perfectă stare de funcționare și să aibă un aspect estetic și tehnic conform cu cerințele unui vehicul care să facă parte din patrimoniul tehnic și cultural național.

Nu sunt eligibile vehiculele utilitare sau cu destinații speciale (ambulanțe, mașini mortuare, etc.) care sunt folosite uzual în acest scop. De asemenea, culoarea autoturismului trebuie să corespundă paletei de culori originale. Aceeași cerință se impune și pentru partea interioară a vehiculului (tapițerii, mochete, capitonaje).

Nu se admite inscripționarea vehiculelor istorice în scop comercial.

Cum se face atestarea unui vehicul istoric

Atestarea automobilului se va face de către o comisie tehnică a Retromobil Club România. Specialiștii vor analiza operațiunile de restaurare care se impun pentru o eventuală atestare a respectivului vehicul.

Observațiile și recomandările comisiei tehnice trebuie urmate ca atare, neputând să fie atacate.

Apoi, comisia va comunica respingerea sau admiterea cererii de atestare pentru vehiculul respectiv, decizia fiind irevocabilă.

Doar în baza atestatului emis de Retromobil Club România și după ce este verificată starea tehnică a mașinii, raportată la caracteristicile tehnice de la data fabricaţiei, Registrul Auto Român menționează în cartea de identitate a acesteia sintagma vehicul istoric.

Modificarea unui vehicul după atestare se face pe răspunderea posesorului. Asta poate fi considerat, însă, un fals în declarații și uz de fals.

Iar orice modificare descoperită duce automat la anularea atestatului de vehicul de epocă.

Cât este impozitul pentru o mașină de epocă

În 2024, toate vehiculele de epocă sunt scutite de impozit. În vara anului 2023, Guvernul a luat în calcul abrogarea acestei facilități fiscale, însă propunerea nu s-a concretizat.

Totuși, statul a decis ca mașinile istorice să achite taxa de drum. Astfel, vehiculele de epocă sunt obligate să plătească rovinietă, în funcție de categoria din care fac parte.

Pentru a obține scutirea de impozit, proprietarul trebuie să facă o cerere către autoritatea publică locală în raza căreia își are domiciliul.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide