Pentru a intra în categoria selectă a mașinilor de epocă, un automobil are de parcurs un drum destul de lung și anevoios. Există însă și avantaje atunci când ești proprietar al unui astfel de autovehicul, precum impozitul datorat statului român.
Admirate la parade, în expoziții sau rulând, uneori, pe străzi, automobilele vechi au un lung drum de parcurs până pot intra în categoria vehiculelor de epocă.
Sunt o serie de condiții pe care aceste automobile trebuie să le îndeplinească.
Nu orice mașină veche este neapărat şi una de epocă. Atestatul de vehicul de epocă, în baza căruia proprietarul poate beneficia de prevederile legale în domeniu, este emis de Retromobil Club România (RCR).
RCR are calitatea de autoritate națională a Federației Internaționale a Vehiculelor Istorice, organismul european, membru UNESCO, care reglementează activitatea în domeniul conservării, restaurării și mentenanței vehiculelor istorice.
Pentru a fi atestat ca vehicul istoric, un automobil trebuie să îndeplinească un set de condiții:
Nu sunt eligibile vehiculele utilitare sau cu destinații speciale (ambulanțe, mașini mortuare, etc.) care sunt folosite uzual în acest scop. De asemenea, culoarea autoturismului trebuie să corespundă paletei de culori originale. Aceeași cerință se impune și pentru partea interioară a vehiculului (tapițerii, mochete, capitonaje).
Nu se admite inscripționarea vehiculelor istorice în scop comercial.
Atestarea automobilului se va face de către o comisie tehnică a Retromobil Club România. Specialiștii vor analiza operațiunile de restaurare care se impun pentru o eventuală atestare a respectivului vehicul.
Observațiile și recomandările comisiei tehnice trebuie urmate ca atare, neputând să fie atacate.
Apoi, comisia va comunica respingerea sau admiterea cererii de atestare pentru vehiculul respectiv, decizia fiind irevocabilă.
Doar în baza atestatului emis de Retromobil Club România și după ce este verificată starea tehnică a mașinii, raportată la caracteristicile tehnice de la data fabricaţiei, Registrul Auto Român menționează în cartea de identitate a acesteia sintagma vehicul istoric.
Modificarea unui vehicul după atestare se face pe răspunderea posesorului. Asta poate fi considerat, însă, un fals în declarații și uz de fals.
Iar orice modificare descoperită duce automat la anularea atestatului de vehicul de epocă.
În 2024, toate vehiculele de epocă sunt scutite de impozit. În vara anului 2023, Guvernul a luat în calcul abrogarea acestei facilități fiscale, însă propunerea nu s-a concretizat.
Totuși, statul a decis ca mașinile istorice să achite taxa de drum. Astfel, vehiculele de epocă sunt obligate să plătească rovinietă, în funcție de categoria din care fac parte.
Pentru a obține scutirea de impozit, proprietarul trebuie să facă o cerere către autoritatea publică locală în raza căreia își are domiciliul.