Situația parcului auto național este una deplorabilă, după cum arată ultima statistică publicată de DRPCIV: 80% din mașinile care circulă astăzi în România sunt mai vechi de 10 ani, ceea ce contribuie la creșterea poluării din orașele mari.
Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor a publicat raportul pe 2020 al stării parcului național de vehicule, care număra la 31 decembrie 9,2 milioane de mașini. 79% dintre acestea sunt mai vechi de zece ani, iar mai mult de jumătate (53,5%) sunt mai vechi de 15 ani.
Situația continuă să se înrăutățească, dat fiind că Românii cumpără mașini second hand pe bandă rulantă, iar cele existente, ei bine, nu mai întineresc. De cealaltă parte, în ciuda accelerării achizițiilor de mașini electrice , acestea nu depășesc 0,1% din mașinile aflate în circulație.
Potrivit DRPCIV, doar 6.407 vehicule electrice sunt înmatriculate în România în acest moment, 5.803 dintre acestea fiind autoturisme. Vorbim de mai puțin de 1 la mie din parcul național – prea puțin pentru a produce efecte.
Dacă socotim și autoturismele hibride în această statistică, ajungem la un procent de 0,56%, la fel de nesemnificativ. Totuși, statistica nu diferențiază între mașinile mild hybrid și cele full hybrid, așa că nu putem ști câte dintre acestea chiar au potențial de a reduce semnificativ poluarea.
În aceste condiții, nu este de mirare că poluarea din marile orașe atinge cote ridicate. O mașină veche, chiar și bine întreținută, poluează nu doar din cauza tehnologiilor învechite, ci și din cauza uzurii.
„Institutul de Sănătate Publică a făcut un studiu în anul 2000 și lucrurile sunt clare. Cam 70 la sută din poluare este dată de trafic și procentul de 30 la sută este completat de centralele electrotermice, activitățile economice și arderile necontrolate”, spune Dan Trifu, președintele organizației Eco Civica, la Digi24.
Bucureștiul este cea mai poluată capitală din Uniunea Europeană și unul dintre cele mai poluate orașe din Europa. De altfel, a intrat în procedură de sancționare la Bruxelles. Vizate sunt, de asemenea, Brașov, Iași și Cluj, tot pentru depășiri constante de particule nocive fine din aer.