Dotarea care a funcţionat în atacul de la Berlin e şi pe maşinile mici, dar nu dăm doi bani pe ea

Publicat: 07 06. 2017, 11:53

Telegraph.co.uk a remarcat în premieră dotarea căreia nu-i acordăm multă atenţie şi care joacă un rol mare de tot în atacurile teroriste. AEB – Autonomous Emergency Brake. Este sistemul care activează automat frâna după ce-ţi dă semnale că eşti foarte aproape de o coliziune. Dacă nu iei atitudine şi apeşi frâna, maşina începe să frâneze automat şi progresiv, din ce în ce mai tare. La viteze mici, mai ales în maşini mici, poate să anuleze complet iminenţa unui impact. Pe maşinile mari – inclusiv camioane –  poate să diminueze urmările. Dacă însă eludezi sistemul AEB şi apeşi acceleraţia, maşina răspunde comenzilor tale.

Probabil că aşa a făcut teroristul Anis Amri în atacul de la Berlin. Jurnaliştii britanici nu cred că a luat în calcul ivirea tehnologiei AEB, aşa că atunci când a fost alertat în bordul camionului Scania R450 că se apropie de un obstacol, probabil că a apăsat acceleraţia. Însă, acest AEB mai are o funcţie – în momentul sesizării impactului, “trage” automat, orice ar fi, frâna de mână. Asta înseamnă că AEB-ul s-a activat la atacul din Berlin şi urmările tragice au fost reduse considerabil. Conform legislaţiei europene, toate camioanele produse în zilele noastre trebuie să aibă standard acest sistem de frână automată.

Renault-ul Master folosit în ultimul atac de la Londra are însă EBA – Emergency Brake Assist, care e o noţiune diferită de Autonomous. Acest sistem nu afce decât să amplifice frâna atunci când şoferul o apasă prea blând. Aşa că ar fi funcţionat într-o oarecare măsură numai dacă teroristul ar fi apăsat-o în cazul în care s-ar fi speriat.  

Sursă: The Telegraph