Autostrăzile sunt un subiect sensibil pentru majoritatea românilor, având în vedere ritmul lent al construcţiilor şi orizontul lung de aşteptare anunţat pentru fiecare proiect.
Master Plan-ul lansat de Ministerul Transporturilor ne spune cât plătesc, în medie, celelalte ţări din Europa per kilometru de autostradă, în funcţie de terenul pe care se construieşte.
Astfel, potrivit documentelor oficiale, un kilometru de autostradă construit în România, la şes, costă 5,5 milioane de euro (fără TVA). În acelaşi timp, în zone de deal, un kilometru de autostrădă costă 8 milioane de euro (fără TVA), iar la munte costul ar creşte la 20 de milioane per kilometru (fără TVA).
Costuri mai mici înregistrează doar Bulgaria, în zona de şeş şi de munte, precum şi Slovenia, în zona de şes. Restul statelor din Europa au costuri mai mari.
Click pentru a mări
Autostrada Transilvania costat peste 1,4 miliarde de euro, deşi are finalizaţi doar 52 de kilometri, fiind una dintre cele mai scumpe şosele din lume.
Conform proiectului, ar urma să facă legătura între Braşov şi Borş, lungimea autostrăzii urmând să atingă 415 kilometri. Unele sectoare însă nu au fost nici măcar proiectate.
Cu precizarea că cea mai mare parte a sumei reprezintă penalităţile plătite de către stat companiei americane pentru nerespectarea calendarului de plăţi din contract.