Din 2014, Euro NCAP va lua în considerare şi sistemele de frânare autonomă
This browser does not support the video element.
Sistemele AEB (Autonomous Emergency Brake – frânare de urgenţă autonomă) au început să fie oferite de un număr din ce în ce mai mare de constructori pe maşinile moderne, iar specialiştii Euro NCAP au realizat un studiu din care reiese că un astfel de sistem AEB reduce riscurile unui accident cu până la 27%.
Principalul avantaj al unui astfel de sistem este timpul de reacţie mult mai rapid al electronicii şi faptul că şoferul este avertizat ori de câte ori neatenţia sa poate duce la un accident. În plus, sistemele AEB folosesc forţa de frânare mult mai eficient faţă de cum o fac majoritatea şoferilor, de multe ori aceştia evitând să frâneze la capacitatea maximă a sistemului de frânare. Iar, dacă un accident nu mai poate fi evitat, sisteul AEB pregăteşte sistemele de siguranţă pasivă pentru ca pasagerii să fie afectaţi cât mai puţin.
În ciuda avantajelor sistemelor autonome de frânare, specialiştii Euro NCAP au remarcat că aceste sisteme lipsesc cu desăvârşire din lista de opţiuni a unui procent de 79% din maşinile aflate azi în vânzare în UE, doar două treimi dintre constructori oferind sisteme AEB pentru maşinile noi, în general ca opţiuni cu un preţ relativ ridicat.
Oficialii Euro NCAP consideră că trebuie făcute demersuri pentru reglementarea echipării maşinilor noi în Europa cu astfel de dispozitive, aşa încât au decis ca din 2014 să ia în considerare la acordarea punctajelor şi prezenţa pe maşinile testate a sistemelor AEB.
Un astfel de sistem presupune, pe lângă partea electronică, şi camere de filmat sau radare de proximitate, deci vorbim de o tehnologie nu chiar ieftină. În plus, obiectivul UE pentru 2020 este de a reduce accidentele pe şosele cu 50%, iar astfel de sisteme ar putea deveni obligatorii (cum s-a întâmplat, la vremea lor, cu ABS-ul sau ESP-ul) – deci preţul maşinilor noi ar putea să crească în următorii ani din acest motiv.
Pentru moment, cei de la Euro NCAP consideră că Volvo, Infiniti şi Mercedes-Benz stau cel mai bine din punct de vedere al echipării standard al maşinilor lor cu astfel de sisteme, în timp ce o notă bună primesc şi Jaguar, Range Rover, Audi şi Lexus, în cazul cărora aceste sisteme sunt cel puţin opţionale pe multe modele.
Nu doar producătorii premium oferă sisteme AEB, ci şi producători generalişti precum Mazda, Ford, Honda, Volkswagen sau Fiat (care va oferi un aşa-numit sistem AEB low-cost pe noua citadină Panda). Specialiştii Euro NCAP se aşteaptă ca, până la finalul acestui deceniu, sistemele AEB să se generalizeze la cel puţin două treimi din maşinile noi.
http://cache.tare.ro/4fd8763cb6233/videoplayer.swf?key=de174bbe8b5c07bf2a01e6f89adb2c29
Euro NCAP pune accentul pe sistemele de franare autonoma de pe tare.ro