Din 2014, alimentarea unor motoare diesel Euro 6 va costa mai mult
Una dintre soluţiile găsite în domeniul auto la problema emisiilor mari de NOx ale motoarelor diesel a fost utilizarea unui nou aditiv, denumit AdBlue. Acesta este un lichid format dintr-o treime uree (evident, tratată chimic), în rest fiind vorba de apă deionizată.
Aditivul AdBlue este injectat în evacuare, unde vaporizarea acestuia duce la descompunerea în amoniac şi dioxid de carbon, primul element având rolul de a reduce catalitic emisiile de NOx, transformându-le în apă şi azot simplu N2.
Până acum, multe motoare diesel, în special ale maşinilor mari de transport, au apelat cu succes la acest aditiv AdBlue, constructorii reuşind astfel să adapteze motorizările normelor drastice antipoluare apelând la costuri mici.
Practic, s-a adaptat un mic rezervor pentru AdBlue, care trebuie alimentat când maşina poposeşte în service pentru reviziile periodice, de către personal calificat (asta deoarece vaporizarea AdBlue în aer este periculoasă pentru ochi şi sistemul respirator).
Iată, însă, că, odată cu intrarea în vigoare a noilor norme antipoluare Euro 6, din toamna lui 2014, analiştii estimează că necesitatea de AdBlue va creşte substanţial, aceasta fiind cea mai rapidă metodă pentru adaptarea motoarelor Euro 5 existente la Euro 6, mai ales în domeniul transportului greu.
Prin urmare, în ţările vestice a apărut o problemă ţinând de infrastructura staţiilor de alimentare, care, în acest moment, nu au posibilitatea de a alimenta cu AdBlue maşinile care folosesc aşa ceva, deci se preconizează costuri suplimentare pentru noi dispozitive speciale.
Vorbim de o problemă reală, deoarece experţii apreciază că majoritatea motoarelor diesel Euro 6 cu AdBlue vor consuma circa 1,5-2 litri/100 km din acest aditiv, deci devine necesară reumplerea rezervorului de AdBlue la fiecare plin cu motorină.
Având în vedere că un bidon de 10 litri de AdBlue costă circa 8 euro, vorbim de un cost suplimentar de vreo 1,6 euro la fiecare 100 de kilometri parcurşi – pentru un rulaj de 30.000 km/an, va rezulta un surplus teoretic de aproape 500 de euro pentru noile motoare diesel Euro 6 cu AdBlue.
Deocamdată, foarte puţini producători utilizează AdBlue pentru autoturisme (de exemplu, Mercedes-Benz sau Volkswagen), în timp ce unii deja au lansat pe piaţă motoare diesel Euro 6 fără a apela la AdBlue (de exemplu, Mazda6 2.2 CD sau noul motor Opel 1.6 CDTi).