Agitaţia antidiesel şi simpatizanţii acestei furtuni de la dieselgate până azi ne-au făcut să ne întrebăm dacă motorina mai e o soluţie azi. Volkswagen a făcut greşeala care i-a făcut atenţi pe “cei” de la mediu. Macron al Franţei şi Sadiq al Londrei (primarul) au dat ultimatumuri. Unul pentru 2040, al doilea, cu cât se poate de repede să se ia măsuri, cu atât mai bine. Apoi au venit Mexic şi China, iar Porsche a scos oferta de motoare, diesel-ul. Din nou nemţii, au revenit prin Volkswagen şi au zis că motorina este alegerea confortabilă pe care o fac mulţi şoferi şi poate chiar combustibilul viitorului odată ce se vor găsi soluţii pentru minimizarea noxelor emise. Acum, fiecare oraş din Germania e liber să restricţioneze motoarele diesel în circulaţie, iar Volkswagen şi brand-urile din subordine (Seat şi Skoda) au făcut scheme de buyback pentru cei care cad victime acestor restricţii. Treaba e serioasă şi urgentă, iar noi ne punem dilema oportunităţii cumpărării unei maşini diesel, azi, în 2018. L-am întrebat pe Bogdan Alecu, specialist auto la Ziarul Financiar, ce crede el despre evoluţia acestui segment în pieţă şi, aşa cum spuneam, despre oportunitatea alegerii individuale.
Bogdan Alecu, ZF.ro: în industria auto, pe partea de propulsie, vom asista în viitorul apropiat la o diversificare mare a ofertei. Putem spre exemplu să o comparăm cu ce am văzut în cazul displayurilor. Zeci de ani a fost disponibil numai CRT – tubul catodic. Acum avem plasma, care pierde teren, LCD, LED, OLED, AMOLED, fiecare tehnologie cu specificul ei.
În cazul dieselului, nu putem discuta despre o dispariţie a acestuia. Da, în Vest se discută despre o interzicere, dar momentan sunt vizate versiunile sub Euro 4, fără filtre de particule. Cel puţin 15 ani de acum înainte cu siguranţă că oferta producătorilor va include motorizări pe motorină, mai ales în contextul în care sunt constructori care încă dezvoltă astfel de propulsoare. Iar dezvoltarea unui motor este foarte scumpă, de ordinul sutelor de milioane de euro, dacă nu chiar a miliardelor de euro.
Sigura tehnologie viabilă pentru a înlocui dieselul din punct de vedere al consumului de carburant este hibridul – dar acesta presupune ca pe lângă un motor termic, unul electric plus un pachet de baterii – implicit un cost mai mare – motiv pentru care acest fenomen va fi vizibil în primul rând în segmentele premium şi de lux – la maşini de peste 50.000 de euro.
În cazul maşinilor de clasă mini, mică şi compactă, motorul pe benzină va reprezenta alternativa tot mai bună pe măsură ce propulsoarele sunt tot mai eficiente şi au un consum apropiat de cel al unui diesel. Nu trebuie ignorat faptul că pe distanţe scurte, benzina poate fi mai economică.
La achiziţia unui autoturism trebuie să ne gândim şi la valoarea lui de revânzare. Peste 4-5 ani, dacă şi mai ales când se vor introduce taxe sau chiar restricţii pentru dieseluri, valoarea maşinilor pe motorină s-ar putea prăbuşi. Pe măsură ce vesticii vor introduce restricţii, maşinile acestea vor veni în România la preţuri mici şi vor pune presiune şi pe oferta autohtonă. Pe de altă parte, în cazul maşinilor de clasă medie şi mare, şi SUV, dieselul rămâne o ofertă bună, deoarece pe acest tip de caroserie grea, benzina înregistrează în continuare un consum relativ ridicat faţă de un diesel.