Prima zi a proiectului-pilot de la București, prin care autobuzele au început să circule pe linia de tramvai, s-a încheiat dezastruos. Pe lângă problemele legate de spațiul îngust dintre gardurile care delimitează liniile de tramvai, șoferii STB au constatat că roțile autobuzelor au fost distruse din cauza masticului folosit la etanșarea șinelor.
În prima zi după ce primarul general, Gabriela Firea, a implementat noul său proiectul-pilot, rezultatele nu arată prea bine. Autobuzele noi Otokar cumpărate din Turcia s-au ales cu mastic pe roţi. Şi circulaţia unor tramvaie a fost afectată. Problema a fost semnalată de un utilizator al Forumului Metrou Uşor, care a postat şi imagini.
„Se pare că avem şi ceva probleme. Cauciucurile autobuzelor au început să acumuleze mastic de la etanşarea şinei de tramvai. E posibil să fie ceva de scurtă durată, până se dezlipeşte complet masticul în surplus. Din ce am înţeles, în alte ţări, autobuzul nu merge direct pe linia de tramvai, ci cu roţile de o parte şi de alta a liniei. La noi nu prea e posibil aşa ceva din cauza gardurilor şi a peroanelor care nu au fost concepute pentru a circula în acest regim, decât direct pe linie”, a scris internautul.
Anvelopele noi ale autobuzelor Otokar ce circulă pe liniile de tramvai sunt grav afectate, fiind pline de mastic (răşină folosită pentru etanşarea şinelor de tramvai). Afectate sunt şi tramvaiele.
Problema a fost semnalată pe reţeaua de socializare şi de către Valer Ciobănescu, fost lider sindical la RATB.
„Cum problemele nu întârzie sa apară, acesta este doar începutul. Aşteptăm să şi plouă ori sa ningă, să vedeţi probleme de derapaj ori lipsa frânării în siguranţă pe linia de tramvai. Anvelope încărcate cu asfalt sau mastic de la etanşarea şinelor de tramvai, apărute la ,,Otomanele” STB-SA, ce au avut curaj să intre pe traseul acestora. Şi lucrurile nu se opresc aici, deoarece în timpul mersului, roţile directoare nu mai au aderenţă, iar rostogolirea acestora nu este uniformă şi produce vibraţii în sistemul de direcţie, cu posibile smuciri necontrolate ale volanului …..! Să vă mai zic ce implică în plus pe partea de întreţinere…?”, a scris acesta pe Facebook.
Începând de miercuri, 1 iulie, autobuzele au început să circule pe linia de tramvai, după ce STB a făcut probe timp de o lună. Este vorba de autobuzele liniilor 135, pe Mihai Bravu, între Calea Vitan şi Piaţa Iancului, 330, de la Dristor până la Piaţa Iancului, şi 182, pe Ştefan cel Mare – Nicolae Titulescu, între Dorobanţi şi Banu Manta. Ceea ce este ciudat este că într-o lună de teste nu a fost observată problema masticului, conform clubferoviar.ro. Temperaturile mai scăzute din perioada de probă au împiedicat topirea masticului.
De miercuri, însă, odată cu canicula, au apărut și primele probleme, mai arată sursa citată. Acolo unde refugiile sunt faţă în faţă, nu pot încăpea simultan un autobuz şi un tramvai, unul pe un sens şi celălalt pe sensul opus. În unele locuri (cum ar fi la intersecţia Şoseaua Mihai Bravu-Calea Dudeşti), tramvaiul trebuie să aştepte aproape 30 de secunde înaintea refugiului, pentru a pleca autobuzul din staţie.
Gabriela Firea are în plan să extindă programul şi pentru alte linii. În etapa a doua, traseul autobuzului 330, pe linia de tramvai, se va prelungi şi va circula pe Şoseaua Mihai Bravu şi pe tronsonul cuprins între Gheorghe Petraşcu şi Calea Dorobanţi. Tot în această etapă, autobuzele liniei R439 vor circula pe linia tramvaielor 1 şi 10, pe Şoseaua Olteniţei, pe tronsonul cuprins între Piaţa Sudului şi Romprim.
Apoi, în etapa a treia, se are în vedere introducerea circulaţiei autobuzelor de pe liniile 101,143, 682 si R409 pe calea de rulare a tramvaiului 21 de pe Şoseaua Colentina, pe tronsonul cuprins între Bucur Obor şi Şoseaua Fundeni.
Încă din ianuarie au existat voci care au avertizat că circulația autobuzelor pe linia de tramvai este periculoasă. Cu toate acestea, Primăria Capitalei a continuat cu proiectul.