Defecțiuni care vor aprinde martorul check engine. Cum poți șterge această eroare
Sunt o serie de defecțiuni care vor aprinde martorul check engine, dar asta nu înseamnă că trebuie să ajungi imediat în service. Iată cum poți șterge această eroare.
Așa cum îi spune și numele, check engine înseamnă că trebuie să faci o verificare a motorului. Această verificare nu e neapărat să o faci imediat, însă.
Pentru că sunt mai multe tipuri de probleme care pot să apară și să determine aprinderea check engine.
Defecțiuni care aprind martorul check engine
Acest indicator este de culoare portocalie, deci nu indică o problemă majoră. Are forma unui motor și fie se aprinde intermitent, fie rămâne aprins permanent.
„În general, se aprinde când ai probleme cu sonda Lambda. Sau poate semnala defecțiuni ale la sistemul electric la motor. Mai poate fi turbina, care are probleme și nu funcționează corect. Sau o bujie care nu mai dă scânteie”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Mai sunt și alte cauze pentru care martorul „check engine” se aprinde. Poate fi un voltaj scăzut la baterie, defectarea unui senzor MAP sau MAF, înfundarea supapei EGR ori funcționarea necorespunzătoare a unui cilindru.
Se mai întâmplă ca acest martor să se aprindă după ce mașina a stat nepornită o perioadă îndelungată de timp.
E important să analizezi comportamentul motorului, când se aprinde în bord acest martor. De asemenea, e important să analizezi și dacă sunt alți martori aprinși.
Cât poți merge cu „check engine” aprins
Aprinderea martorului nu necesită oprirea imediată a motorului.
„Dacă nu sesizezi și alte probleme, să zicem un tremurat al mașinii sau un sunet neobișnuit de la motor, atunci nu trebuie neapărat să oprești. În general, acest indicator semnalează o problemă care ține mai degrabă de eficiența motorului și de funcționarea lui la capacitate maximă. Când se aprinde acest martor, motorul va merge în continuare, dar nu va da 100% din putere”, a mai explicat mecanicul.
Astfel, chiar dacă îți poți continua călătoria, ar trebui să iei în calcul o vizită în service în perioada următoare, dacă martorul check engine rămâne aprins.
Cum poți remedia „natural” problema
Sunt situații când, după o perioadă mai lungă de rulare sau o turare mai mare a motorului, martorul check engine se stinge.
„Dacă ai mers cu mașina sub-turată, să zicem, se poate aprinde acest martor. Și ca să rezolvi problema, trebuie să mergi 10-20 de kilometri cu ea la o turație de peste 3.000 RPM. Adică, mergi în treapta a 2-a sau a 3-a, cu 60-80 km/h. Și astfel se desfundă circuitul și acel martor se stinge”, a mai explicat Robert Marin.
În afară de această remediere „naturală” a problemei, sunt diferite moduri prin care poți șterge eroarea check engine din bord.
Cele 5 moduri în care poți șterge eroarea check engine
1) Poți șterge această eroare cu ajutorului unui soft de diagnoză (OBD-II). Mecanicii folosesc un laptop sau o tabletă, pe care o conectează la computerul mașinii și identifică problema. După ce e remediată problema, eroarea poate fi ștearsă cu ajutorul acestui scanner.
2) Eroarea poate fi ștearsă și în momentul în care decuplezi bornele bateriei timp de cel mult un minut. Astfel, se va reseta unitatea de control a motorului (ECU). Dar, dacă „check engine” se va aprinde din nou, va trebui să apelezi la un mecanic, care să scaneze computerul mașinii și să-ți spună care e problema.
3) O altă metodă e să pui și să iei contactul succesiv. Trebuie să faci asta de mai multe ori, în decurs de 10-20 de secunde, dar să faci o pauză de aproximativ o secundă între fiecare repetare. Dacă martorul rămâne aprins după pornirea motorului, trebuie să mergi în service cu mașina, pentru diagnoză.
4) Poți lăsa martorul să se stingă singur. Calculatorul unei mașini funcționează într-un ciclu continuu și își reîmprospătează starea actuală. Dacă ECU, de exemplu, detectează o problemă la senzorul de oxigen, se va aprinde martorul check engine. Dar dacă problema e minoră, va dispărea de la sine. Iar când calculatorul se va reseta, eroarea va dispărea din bord.
5) Poți reseta martorul de bord „check engine” și dacă scoți siguranța ECU pentru câteva secunde. Dar, la modelele noi de mașini e posibil ca această metodă să nu funcționeze.
Aceste trucuri prin care elimini temporar martorul de bord, nu vor ajuta la remedierea problemei. Așa că cel mai sănătos e ca, în momentul în care se aprinde „check engine” în bord, să iei legătura cu un mecanic. Și, cel mai sigur, să faci o diagnoză a computerului de bord pentru a preveni o problemă mai gravă.