Defecțiuni ale airbag-ului care anulează ITP-ul mașinii
Cei care dețin o mașină, sau se gândesc să-și cumpere una la mâna a doua, trebuie să știe că există anumite defecțiuni ale airbag-ului care anulează ITP-ul mașinii.
Airbag-ul este una dintre caracteristicile vitale de siguranță ale unei mașini care a salvat multe vieți omenești în decursul vremii. Airbag-urile auto fac parte din sistemul suplimentar de siguranță al vehiculului. Au existat încă din anii 1970 și sunt acum echipamente standard pe fiecare vehicul.
Ca și în cazul multor alte componente ale vehiculului, este important să ne gândim dacă airbag-urile necesită întreținere sau poate înlocuire.
În cadrul inspecției tehnice periodice (ITP) se apreciază starea tehnică a vehiculelor. Totodată se verifică și existența dotărilor obligatorii, din punct de vedere al siguranței rutiere și protecției mediului. Verificarea se face cu ajutorul tehnicilor și echipamentelor disponibile, fără demontarea sau îndepărtarea unor parți ale vehiculului.
În conformitate cu prevederile Reglementărilor privind inspecția tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România (RNTR 1, aprobate prin O.M.T.C.T. nr.2133/08.12.2005), verificarea sistemului airbag se efectuează vizual și/sau prin utilizarea interfeței electronice, încadrând deficiențele după cum urmează:
Problemele ale airbag-ului care anulează ITP-ul mașinii
a) Airbag lipsa în mod evident sau care nu e adecvat pentru vehiculul în cauza – Deficiență majoră (DMa);
b) Sistemul indică o defecțiune prin interfață electronică a vehiculului – Deficiență periculoasă (DP);
c) Airbag evident nefuncțional – Deficiență majoră (DMa) .
Încadrarea de către inspectorul tehnic într-una din categoriile de deficiențe (majore sau periculoase), atrage respingerea vehiculului la ITP, încetarea valabilității ITP (în cazul în care ITP este încă valabilă) pentru vehiculul respectiv și, coroborat cu legislația în vigoare privind circulația pe drumurile publice, și se interzice acestuia circulația pe drumurile publice până la obținerea unei noi ITP.
Recomandarea Registrului Auto Român este că înainte de achiziționarea unui vehicul, acesta să fie verificat și diagnosticat în cadrul unui atelier de reparații autorizat de RAR care deține abilitarea din partea producătorului sau reprezentantului acestuia.
Martori aprinși în bord
Aproape fiecare vehicul echipat cu airbag are o funcție de diagnosticare și un martor luminos care semnalizează atunci când există o problemă.
La pornire, mașina declanșează martorul luminos din bord. Acesta se aprinde o perioadă scurtă și apoi se stinge pe măsură ce autodiagnosticarea este finalizată de computer. Dacă lumina nu se aprinde niciodată (la pornire), sau se aprinde și rămâne aprinsă, atunci poate indica o problemă.