De ce șoferii folosesc un emulator AdBlue deși este ilegal

Publicat: 16 02. 2022, 11:43
Actualizat: 16 02. 2022, 11:51

Aproape toate camioanele moderne şi autoturismele diesel fabricate în ultimii ani folosesc AdBlue, iar lipsa lui determină refuzul electronic al maşinii de a porni. Mașinile diesel dotate cu sistem SCR (Reducerea Catalitică Selectivă) nu funcționează fără AdBlue. Lichidul este folosit de motoarele diesel moderne pentru a neutraliza emisiile de NOx din gazelele de eşapament.

În caz de defecțiune, repararea sau înlocuirea acestor sisteme sunt invalidate de emulatoare speciale, pentru norme Euro diferite. Însă aceste emulatoare determină vehiculele să polueze, uneori precum modelele Euro 0. Aditivul ajută sistemele SCR ale mașinilor să reducă emisiile de oxizi de azot.

Un emulator AdBlue costă între 80 și 150 de euro în funcție de norma Euro a vehiculului, indiferent că vehiculul este Mercedes-Benz, Scania, Volvo, Renault, Iveco, MAN, DAF. Șoferii sunt determinați să le folosească întrucât nu necesită montaj, acestea se mufează în portul de diagnoză OBD2.

De ce șoferii folosesc un emulator AdBlue deși este ilegal

Unul dintre motive este ca uneori lichidul AdBlue îngheață la o temperatura de -10 grade Celsius. Înghețarea lichidului duce la defectarea pompei AdBlue, si o multitudine de erori DTC, prin urmare calculatorul ia decizia de a nu mai porni motorul. Folosirea unui emulator AdBlue înlocuiește complet sistemul existent pe mașină, fără pierderi de putere a motorului sau erori în bord.

Un alt motiv este legat de costuri. Consumul de AdBlue la maşinile moderne este de circa 1.0-1.5 litri la o mie de kilometri. Renunțând la aditiv, pot fi economisite aproximativ 5% din cheltuielile anuale pentru consumul de combustibil.

Într-un an, un camion consumă aproximativ 2400 de litri de lichid AdBlue pentru a parcurge aproximativ 120.000 de km.

Fiecare țară europeană a luat măsuri pentru cei care folosesc emulatoare AdBlue

Producătorii de camioane au atras atenția autorităților europene despre acest tip de manipulare frauduloasă a sistemului de reducere catalitică selectivă încă din anul 2012.

Din păcate legislația în multe țări din Europa nu interzice comercializarea de emulatoare electronice. Însă fiecare țară europeană a luat măsuri pentru cei care folosesc emulatoare. În Italia, șoferii rămân fără permise și primesc amenzi peste 400 de euro. Inspectorii pot reține certificatul de înmatriculare sau chiar sechestra vehiculele.

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

În Olanda, manipularea frauduloasă a sistemului de reducere catalitică selectivă se pedepsește cu 2 ani de închisoare sau cu o amendă de 20.000 de euro.

De ce s-a scumpit aditivul

La finalul anului trecut, marii producători au restricționat vânzările afectând în special transportatorii de mărfuri. Aceștia şi-au sistat de câteva ori producţia acuzând preţuri prea mari la gazul natural, folosit în procesul de producţie. Cea mai mare fabrică de AdBlue din Europa Duslo, situată în Slovacia, a oprit producția temporar. Deficitul pe piaţă a determinat creşterea preţului. În Italia și Marea Britanie, prețurile aproape s-au triplat.

În momentul livrării, orice mașină cu motor diesel vine cu rezervorul de AdBlue plin. De obicei, acesta asigură suficientă soluție de la o revizie anuală la alta. În cazul în care rezervorul dedicat necesită completare, în bord se va aprinde un martor de avertizare. Prima alertă apare cu 2.400 de kilometri înainte de golirea completă a rezervorului. Acest interval este considerat de producător suficient pentru a permite șoferului să umple rezervorul.

Sursa: Fixelectro