De ce sensurile giratorii înlocuiesc din ce în ce mai multe intersecții semaforizate

Autor: Cristian Agatie 31 mai 2021 Știri auto

În ultimii ani vedem din ce în ce mai multe sensuri giratorii în locul clasicelor intersecții în cruce. Iată care este motivul pentru care sensurile giratorii înlocuiesc din ce în ce mai multe intersecții semaforizate.

Intră în Galeria FOTO

Sensurile giratorii putem spune că au fost importate din afara țării, în perioada de după revoluție. Sigur, existau și înainte, dar erau mai degrabă apariții exotice pe șosele. În ultimii ani, însă, numărul acestora a crescut exponențial și am ajuns chiar să vedem înlocuirea unor intersecții semaforizate recent, cu sensuri giratorii. Care este motivul pentru care investițiile în sisteme de semaforizare au fost pur și simplu aruncate la gunoi?

Sensurile giratorii au, ca orice lucru, avantaje și dezavantaje. Cu siguranță, dacă vom întreba orice șofer, acesta va enumera rapid mai multe dezavantaje. La loc de cinste este fragmentarea traficului – necesitatea de a frâna la fiecare sens giratoriu. Cine nu crede nu are decât să parcurgă distanța dintre București și comuna adiacentă Jilava, unde sunt trei sensuri giratorii în mai puțin de doi kilometri.

Un alt dezavantaj, mai puțin evident, este uzura pneurilor și a elementelor suspensiei în special pe partea dreapta, care este cu atât mai mare cu cât sensul giratoriu este parcurs cu o viteză mai mare. Dar, chiar și fără acest dezavantaj, un sens giratoriu are nevoie de mult spațiu pentru a-și putea îndeplini menirea. Cu cât raza sensului giratoriu este mai mare, cu atât va funcționa mai bine. De aici și un alt dezavantaj – un sens giratoriu nu va putea fi amplasat oriunde. Dacă raza acestuia este prea mică se va aglomera și nu va permite un trafic fluid.

De ce sensurile giratorii înlocuiesc multe intersecții semaforizate. Principalul avantaj

Principalul motiv pentru care sensurile giratorii sunt preferate în ultima vreme este siguranța rutieră. Un sens giratoriu construit corect va impune o reducere semnificativă a vitezei de trecere prin intersecție, ceea ce va elimina practic accidentele produse la viteză mare. Conform specialiștilor, sensurile giratorii duc la reducerea accidentelor cu 37%, în timp ce accidentele soldate cu rănirea de persoane sunt mai puține cu 75%!

Dacă sensul giratoriu nu este construit corect, centrul acestuia nu va reuși să blocheze toate benzinele de circulație, iar unii șoferi nici nu-și vor da seama că trebuie să acorde prioritate. Se întâmplă zilnic la sensul giratoriu de la intersecția șoselei Petricani cu bd. Dimitrie Pompeiu, în Pipera.

O intersecție semaforizată are avantajul vitezei mai mari de deplasare, dar adesea șoferii ignoră culoarea roșie a semaforului sau sunt distrași și pătrund cu o viteză mare în intersecție, ceea ce duce la accidente grave. Să nu uităm, cele mai grave accidente sunt cele din lateralul mașinii, nu cele frontale. Asta deoarece spațiul dintre portiere și ocupanții mașinii este prea mic pentru a permite disiparea eficientă a șocului.

În cazul unui sens giratoriu, este aproape imposibilă producerea unui accident grav cu o altă mașină. Asta nu înseamnă că nu sunt și cazuri în care mașinile au zburat la propriu după ce au trecut cu viteză prins centrul sensului giratoriu. De cele mai multe ori, o neacordare de prioritate se lasă cel mult cu o tamponare fără urmări pentru pasagerii mașinilor.


Urmărește Promotor.ro pe Google News



Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide